GRIMSTAD: Birger Johannes Pedersen var passasjer i 19-åringens bil og døde etter ulykken. Han ble 17 år og 9 måneder gammel. Han brukte ikke bilbelte. Dette manglet på passasjersiden.Tiltalte husker ikke hvor mye han drakk ulykkeshelgen. Bare at han fortsatte å drikke søndag morgen.— Men jeg mener jeg var helt grei til å kjøre søndag kveld. Jeg kjørte fordi bilen til en kamerat var gått i stykker. Vi tok skiltene fra den bilen og skrudde dem på min. Kameraten min var for full til å kjøre, fortalte tiltalte.- Etter at vi hadde satt av kameraten min, kjørte Birger og jeg mot Birkeland, sa tiltalte. Han mener farten var oppe i 90-100 km/t på slettene før Knekken og at han slakket av før svingene.- Plutselig skrenset bilen. Det virket som bakhjulene slapp taket, forklarte 19-åringen, som mente svingen tålte atskillig høyere fart enn den han holdt.19-åringen svimte av og våknet av at den skadede kameraten ga fra seg noen surklelyder. En person kom til, og sammen med ham forsøkte 19-åringen å få liv i kameraten sin igjen med munn til munn-metoden.Den stille 19-åringen forklarte retten at han begynte å gå til psykolog etter ulykken og at han hadde vært der et 20-tall ganger. Han er sint på seg selv fordi han kjørte bilen.Tiltaltes forsvarer, advokat Bernt Albert, fikk uventet hjelp av sakkyndig og overlege Henning Mørland som hadde mange usikre regnestykker på hvor høy promille 19-åringen hadde under kjøringen. For først etter to og en halv time tok en lege på Aust-Agder Sentralsjukehus (ASA) blodprøve, og det etter en halv times klinisk undersøkelse som resulterte i at legen mente 19-åringen ikke viste tegn på beruselse.Blodprøven som ble tatt viste 0,39 promille. Etter å ha foretatt en del beregninger mener overlegen at promillen kan ha vært oppe i 0,8 eller minst 0,65. I retten fremkom det overraskende, nye opplysninger om et alkoholinntak en halv time før kjøringen.- Jeg var innom en kamerat, og der tok jeg en slurk sprit blandet med brus, sa tiltalte, og dermed ble både sakkyndig Henning Mørland og aktor Wenche Gran i villrede om hvilket alkoholinntak og hvilke tidspunkter man skal forholde seg til.På direkte spørsmål fra forsvarer kunne ikke overlege Mørland garantere at promillen hadde vært over lovlighetsgrensen på 0,5 promille. Dermed har aktors bevisførsel slått sprekker.Uregistrert bil og falske skilter

Heller ikke sakkyndig Nils M. Rakvåg fra Arendal trafikkstasjon ga aktor Wenche Gran særlig støtte. Han konkluderte med at tiltaltes bil neppe var trafikkfarlig.Bilen, en Opel Kadett, var påsatt falske skilter, var uregistrert, uforsikret og hadde en rekke tekniske mangler, blant annet svake bremser på det ene bakhjulet, og bilen var senket bak ved kapping av fjærene.Men Rakvåg slo fast feilene ikke var så alvorlige at bilens kjøreegenskaper var endret til det verre. Han mente at slitte dekk må ha forårsaket ulykken.- Mønsterdybden på høyre bakhjul var 1,2 millimeter, mens den skal være 1,6. Dekkene var bredere enn de originale dekkene. På våt vei kan dette føre til vannplaning, den mest sannsynlige årsaken til ulykken.På grunn av den våte veien avsatte ikke bilen spor, og det har ikke vært mulig å foreta noen fartsberegning. Fartsgrensen på stedet er 80 km/t.(Jun 2 1999 8:16)