SØGNE: — Dersom det virkelig kommer på tale å øke satsene i bomringen rundt Kristiansand, vil jeg anbefale at driften konkurranseutsettes. Slik kan det testes om virksomheten drives så rasjonelt som mulig. Er administrasjonen for stor, må den ryddes opp i - akkurat som på alle andre arbeidsplasser.Stortingsrepresentant Anne Berit Andersen fra Søgne, Vest-Agder og Høyre har fulgt med i Fædrelandsvennens skriverier om effektiviteten i Kristiansand Bompengeselskap AS, medregnet anbefalingen på lederplass om å konkurranseutsette driften. Andersen understreker at hun ikke har synspunkter på Kristiansand Bompengeselskap spesielt, men etter foreløpig tre år i Samferdselskomiteen har hun klare, generelle oppfatninger om bompengefinansiering.- For meg er det grunnleggende viktig at bompengedrift over hele Norge fremstår som troverdig overfor bilistene. Når vi vurderer nye prosjekter på Stortinget, legger vi selvfølgelig til grunn at mest mulig av inntektene skal gå til de aktuelle veiprosjektene. Det er en forutsetning som også skal overholdes over tid. Jeg kan love at jeg kommer til å følge med på utviklingen både i Kristiansand og andre steder fremover, sier Anne Berit Andersen.Hun legger til at bilistene betaler nok som det er. - Det skal ikke være slik at prisene bare kan økes. Bompengeprosjektene gjelder for et begrenset antall år, og de forutsetter at både kommune og fylke stiller seg bak dem. Viser de tegn til ineffektiv drift, er det administrasjonens klare oppgave å finne ut hvordan ting kan gjøres bedre. Ellers er det jo mer og mer aktuelt å konkurranseutsette, eller privatisere, virksomheter innen offentlig sektor. Driften av en bomring kan passe glimrende for slikt - det vil vise bilistene hva pengene deres går til, fremholder en halvveis ferierende stortingsrepresentant fra utsiktsterrassen hjemme i Søgne.rune.reinertsen@fedrelandsvennen.no