KRISTIANSAND: Mandag formiddag ble avtalen mellom Bykle kommune og Color Line undertegnet om bord på Superspeed. Den betyr at Color Line skal satse kraftig på å markedsføre Hovden i utlandet, i hovedsak i Danmark og Nord-Tyskland.

I tillegg til at Hovden blir solgt som vintersportsted i utlandet, skal fjellbygda også markedsføres som et sted med enorme muligheter for fiske og friluftsliv.

— Utviklingen for norsk reiseliv er ikke god. Framover vil det derfor bli et veldig fokus på verdiskaping og produktutvikling, og mye av den vil skje i distriktene, sa Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, under dagens pressekonferanse.

hov.jpg Foto: Kjetil Reite

Nitti prosent av de utenlandske turistene som i dag kommer til Hovden, har kommet til Norge med Color Line. Hvis ferjeselskapet får dobbelt så mange til å reise til Hovden, betyr det at antall utenlandske gjestedøgn på Hovden vil passere 60.000.I dag er det mellom 31.000 – 33.000 utenlandske gjestedøgn på Hovden. Mesteparten av dette kommer i løpet av 20 uker i vintersesongen. Destinasjonen har ikke klart å få skikkelig sving på helårsturismen.

— Det har vært altfor lite produktutvikling i Hovden og Setesdal. Klarer vi å få til dette, vil det ha betydning for turismen i hele Setesdal, sier Lasse Eidskrem, destinasjonssjef for Hovden.

En egen gruppe, ledet av professor Kåre Sandvik, vil jobbe med hvordan Hovden skal utvikles og markedsføres som turiststed. De vil blant annet komme med innspill til hvordan Hovden skal forvalte store, uberørte naturområder, både når det gjelder utbygging og vern.

— Det er store områder som vi dag ikke får bygge ut. Vi har gjerne sett på det som en hemsko, men det kan godt være en gave, sier ordfører i Bykle, Jon Rolf Næss.