KRISTIANSAND/SØGNE: – Dette er helt vanlig byggepraksis, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Asbjørn Heierås, og forklarer:

Hva mener du? Holder det med ett kjørefelt? Ta debatten nederst i saken.

– Den nye veien går i fire felt til Vågsbygd. Inne i fjellet blir det et avkjøringsfelt til Søgne og E 39. En slik avkjøringsrampe er nesten alltid i bare ett felt. Andre veien, altså østover, skal vi bruke en av de gamle tunnelene som i Hannevika.

Kraftige reaksjoner

Hvis det er vanlig praksis, bør praksis endres, mener folk i Søgne. I næringslivet er folk nesten sjokkert over at det lille hullet i fjellet er den nye europaveien mot Søgne fra Kristiansand.

– Jeg har sett hullet, men tenkte jo ikke i min villeste fantasi at det kun kommer ett felt. Et stort milliardprosjekt burde ta høyde for fremtidig firefelts til Søgne. Jeg skal være forsiktig med å kritisere et prosjekt mitt firma er med på, men planleggerne burde greid å tenke lenger enn fra tolv til middag, sier daglig leder i Repstad AS, Arnstein Repstad.

— Jeg blir litt ”forstøkt” over at det er mulig å planlegge sånn. Sunt folkevett er det i alle fall ikke. Håpløst, rett og slett, sier Paul Gunnar Sviland i PK Entrepenør i Søgne.

Daglig strever hans ansatte med å komme seg att og fram til Kristiansand. Store beløp forsvinner i køståing – og Sviland og øvrig næringsliv i Søgne krever firefelts så fort som mulig. At milliardprosjektet i Hannevika ender med kun ett løp mot Søgne, synes Sviland er bare tragisk.

- Vi krever firefelt fra Kristiansand til Søgne, så fort som mulig. Man blir både skuffet og oppgitt over at veivesenet da legger inn en rampe i ett felt i det som blir begynnelsen av den nye veien. Det er så man nesten ikke tror det, sier Sviland.

Nok med ett løp

Asbjørn Heieraas i veivesenet mener på sin side at ett løp mot Søgne er mer enn nok, siden det er snakk om en avkjøringsrampe. Han avviser feil planlegging.

— Det er ikke plass inne i fjellet til to firefeltsveier ved siden av hverandre, en mot Vågsbygd og en mot Søgne. Det ene feltet vil komme ned på dagens E 39 like før Kartheia rundkjøring. Den rundkjøringen er et problem som skaper kø. Dermed vil det nok køe seg i noen år. Men når firefelten kommer til Søgne, vil dette ene løpet ikke bli noe køproblem, for da vil det tømmes fort, sier han.

Det tror ikke næringslivsfolkene i Søgne helt på.

— To felt i hver retning er selvsagt bedre enn fortsatt ett felt her og der. Det vil skape flaskehalser – og er uakseptabelt, sier Sviland, mens Repstad synes hele denne saken er ufattelig.

- Når kommer firefelten?

— Vi har planene klare. Får vi penger, kan vi begynne fort. Men håpet er vel å få firefelt til Søgne inn i nasjonal transportplan fra 2017, sier Heieraas.

- Men selv etter den utbyggingen blir det kun ett felt på E 39 vestover et par hundre meter ved Hannevika, altså?

— Ja, helt til eventuelt det kommer ny motorvei rundt og utenfor Kristiansand en gang i fremtiden, svarer Asbjørn Heieraas.

Hva mener du? Holder det med ett kjørefelt? Ta debatten under.