EVJE OG HORNNES: Bruddet på fiberkabelen i Hornnes mandag morgen er ennå ikke fikset, opplyser regional informasjonssjef i Telenor, Per Aril Meling, til Fædrelandsvennen.

— Jeg har forhørt meg med entreprenøren, og anslått rettetid er klokka 18.00. De starter å skjøte kabelen klokka 12.30, og dette er komplisert arbeid, så det kan ta litt tid, sier han.

Trefall på linjen

Meling forteller at en ny kabel må fraktes opp, kappes og skjøtes inn på nytt, og presiserer at tidspunktet kun er et anslag fra entreprenøren.

— Det er ikke et fullt brudd, men tilgangen faller inn og ut, så vi må skjøte kabelen. Det er snøfallet og trefall på linjen som har forårsaket bruddet, sier han.

Fiberkabelen har falt ned ca. 17 km sør for Evje. Det har ledet til at bredbåndet er borte for 1100 husstander i Evje og Hornnes, Iveland, Vennesla, Bygland og Valle.

Dårlig mobildekning

Samtidig er fem basestasjoner nede i strekningen Valle til Vennesla, som har gitt dårlig mobildekning i området.

— Disse er på den samme traseen som fiberkabelen, så det er nok den samme hendelsen som er årsaken. Det har også vært et strømbrudd i området som kan ha spilt inn, sier Meling.

Ingen erstatningskrav ennå

Nedetiden vil være nærmere halvannet døgn før skaden blir fikset, men Meling sier at Telenor ennå ikke har mottatt noen erstatningskrav fra misfornøyde Telenor-kunder.

— Det er sjeldent vi får slike krav etter kun ett døgn, hvis ingen er spesielt skadelidende. Foreløpig har vi ikke fått inn krav om kompensasjon, sier han.

Vanlig kompensasjon i saker der kunden mister forbindelsen i en periode er tilbakebetaling av månedsavgiften, forteller Meling.