Magnus Stangeland

KRISTIANSAND: Etter tre timers megling i tinghuset i Kristiansand tirsdag, har det Magnus Stangeland-eide selskapet AS Flyfisk inngått forlik med eieren av seilbåten SY "Killingø", Trond Tommelstad. For Flyfisk møttet Stangelands datter Trude Stangeland i meglingsmøtet.

Hemmelig

Erstatningsbeløpet skal ikke offentliggjøres, men ligger etter Fædrelandsvennens beregning på ca 800.000 kroner. Det betyr at den uheldige seilbåteieren til sammen har fått 1,1 millioner kroner for seilbåten. Da den ble truffet i siden av yachten med Stangeland om bord, lå båten til salgs for nettopp 1,1 millioner. Den ble tidligere i år solgt med skaden for 300.000 kroner.

Det betyr at at seilbåteieren Trond Tommelstad må dekke advokatutgiftene på ca 100.000 kroner av egen lomme.

— Min klient valgte å gå ned på sitt krav, og motparten kom oss godt i møte, sier Tommelstads advokat Pål Eide.

Bevegelse

— Hvordan gikk forhandlingene?

— Forhandlingene gikk greit. Dommeren gjorden en god jobb mellom partene. Megling er et fint institutt som virket bra i denne saken. Det er for mange unødvendige saker som havner i retten, som kunne vært løst gjennom megling, sier advokat Eide.

— Hva var det som utløste løsningen?

— Da det ble snakk om beløp, beveget motparten seg oppover, og vi var parat til å gå ned. Forskjellen mellom partene var da for liten til å gå til rettssak for. Med en differanse på 50-60.000 møttes vi på midten, forteller advokat Eide.

Ansvar

Under meglingen tirsdag var partene inne på flere forhold rundt det spesielle havariet i Ulvøysund. Et forhold var at kapteinen ikke hadde gyldig sertifikat til å føre yachten, og at det ikke finnes et skriftlig avklart leieforhold på yachten.

På den andre siden ble Redningsselskapets rolle i forkant av kollisjonen berørt. Det var redningsselskapet som bisto med å trekke MY "Laika" av grunnen, da den smalt inn i siden på seilbåten SY "Killingø".

— Skjønnsmessig er dette vanskelige saker. Og her hefter det en viss usikkerhet med hensyn til ansvaret som redningsselskapet hadde som profesjonell aktør. Vår motpart mente at slik saken står, så er det ikke gitt hvem som ansvaret. Det ble påpekt at de hadde kommet med råd som ikke var så gode. Samtidig som de har stolt for mye på maskinene skulle komme på, uten å holde yachten igjen med trosser, sier Eide.

— Ved kollisjonen er det imidlertid bare én som har skylden. Og det var ingen tvil om hvem det var her. Og om yachten var leid vekke eller lånt vekk, så er det også slik at den som låner er ansvarlig. Normalt blir det inngått avtaler om hvem som bærer ansvar for forsikring og risiko, men ikke her. Her har en måttet gjette seg fram og slite for å finne den ansvarlige blant vennetjenester løse som kvister, sier Eide.

Godt forlikt

— Kom dere inn på selve grunnstøtingen?

— Grunnstøtingen viser bare at dette var meget skjødesløs kjøring på feil side av sjømerket. Det ble skylt på dårlig sikt, men det er jo ikke riktig. Sikten var god den. De må jo ha gjort noe helt annet enn å navigere skuta. Jeg tror ikke de visste hvor de var engang, bemerker Eide, som sier det kan være interessant å hente fram dette momentet.

— Men relevansen er ikke stor.

— Så da er Magnus Stangeland ferdig med denne saken?

— Ja da. De ble gode venner og det var en hyggelig stemning. Partene tok hverandre i hånden og ønsket hverandre en god jul. Og vi ba Magnus Stangelands datter om å ønske faderen lykke til, sier Eide.