KRISTIANSAND: En lang rekke ferjer fra ulike rederier i Middelhavet er denne våren satt inn i evakueringen av sivile, samt sårede opposisjonelle, fra det kriserammede Libya.

Ett av skipene skulle vært danskeferje i Kristiansand, og har hatt et langt og brokete liv på sjøen siden det forlot slippen i 1965. Skipet er nå Italiensk, heter "Red Star I", og trafikkerer vanligvis farvannet mellom Italia og Albania. Sørlandskonnotasjonene er ikke få.

Julebordseiling

Høsten 1978 seilte skipet en ”julebordsesong” mellom Kristiansand og Leith ved Edinburgh.

— Været var for dårlig og lastegrunnlaget for spedt, så prosjektet varte kun til midten av januar 1979, forteller Paul Vincent Werring, som var skipper ombord den sesongen.

"Terje Vigen"

En kort periode på 80-tallet gikk skuta mellom Sørlandet og Danmark: Fred Olsen satte skipet i ferjetrafikk mellom Kristiansand og Hirtshals 1981, og båten het "Viking III".

Mellom 1981 og 1986 gikk ferja i rute mellom Fredrikstad og Frederikshavn, og ble døpt til "Terje Vigen", drevet av Da-No Linjen A/S.

I årene etter 1986 gikk skipet mellom svenske og polske byer, før det endte opp i Sandefjord. Det nå 46 år gamle skipet het "Sagafjord" da rederiet Saga Lines gikk konkurs for seks år siden.

ET LANGT LIV: M/S Gabriel Scott til kai i Kristiansand. FOTO: ARKIV

"Gabriel Scott"

Bernt og Frank Mykjåland kjøpte skipet for 6,2 millioner kroner i 2005 fra tingretten i Horten. Båten ble omdøpt til "Gabriel Scott", og planen var at skipet skulle bli den nye danskeferja til Master Ferries. Men det var før de kjøpte lynraske Master Cat.

"Gabriel Scott" kom aldri i drift som danskeferje i Kristiansand, men ble solgt til et italiensk rederi og døpt til «Red Star I».

Master Ferries skal ha fått omkring 20 millioner kroner for skipet.

Se video fra Al Jazeera (under) fra en av redningsoperasjonene med "Red Star I":