Tommy Espedal (t.v.) er Porsche-ansvarlig hos Porsche Center Sør på Stoa i Arendal. Her sammen med daglig leder Stig Kvade. De gleder seg begge til å selge den nye Porsche Macan og har stor tro på at den vil løfte Porsche-salget i Norge. Foto: Tor Mjaaland
IMG_0589.JPG Foto: Tor Mjaaland
21 tommers dekk og felger av høy klasse legges merke til på bilen. Her er karosseriet hevet noen centimeter for kjøring i terrenget. Foto: Tor Mjaaland
Noen vil nok si at det er stas med et slikt tfirmamerke på bilen. Foto: Tor Mjaaland
Macan-utgaven til Porsche gjør seg rimelig godt også bakfra.

For Porsche Macan er en sportsbil i suv-forkledning. Sterkt inspirert av 911-modellen, og med mer ekte Porsche i bilen enn i storebror Cayenne, er det ikke overraskende at Porsche-selgerne i Arendal er sikker på at dette blir den nye storselgeren til det eksklusive bilmerket.

Bor du på Sørlandet, må du til Arendal for å handle Porsche Macan og de andre utgavene i Porsche-familien. I Bavaria-selskapet Porsche Center Sør på Stoa ligger ett av landets sju slike, og dekker Sørlandet og Telemark.

Verdenspremiere

Forrige uke var det verdenspremiere på den kompakte suv-sportsbilen Macan. Og flere har allerede sikret seg en for å være langt fremme i køen. Den norske «kvoten» ligger rundt 300 biler, og det kan kjapt bli i minste laget om salget slår til slik de tror på Stoa.

Vi forsøkte den «billigste» motorutgaven, med en nedtonet dieselmotor på 211 hestekrefter tilpasset norske avgiftsregler til startpris 817.900 kroner. Med luftfjæring, eksklusive felger, Burmester lydanlegg og mye annet på prøvebilen, blir prislappen flere hundre tusen kroner høyere.

Fullblods Porche

Men du kan sikre deg en fullblods Porsche til godt under millionen, sikkert oppleve at mange kaster et stjålent blikk etter deg og bilen din, og samtidig ha det fryktelig moro på veien.

Vi kan underskrive på at Porsche Macan blant annet trives glimrende på svingete veier i vakre indre Aust-Agder en solfylt aprildag. Vi fikk flyte i comfort-modus og kjenne «villdyret» våkne når en la om til sport plus-modus der Macan rett og slett er en sportsbil. Vil du ha mer krefter enn den minste diesel-motoren, er det bare å gå oppover til turbo-utgaven med 400 bensinhestekrefter som starter på drøyt 1,3 millioner kroner, der staten tar nesten halvparten i engangsavgift.

Stilig

Porsche kan design, det vet vi. Macan-utgaven må utvilsomt være en av verdens stiligste suv-er. Programmet Top Gear hevder at den i tillegg er verdens beste suv. I forhold til andre kompakte suv-er er det også rimelig med plass til fem voksne. Bagasjerom på 500 liter holder også, men Porsche er åpenbart ikke mest opptatt av romsligheten. Derimot skal du oppleve at du «kler på deg bilen» og sitter som i en sportsbil med kort avstand til alt du skal betjene, inkludert et supersporty Porsche-ratt.

Luftfjæringen

Mye skiller selvsagt en Macan fra andre suv-er. Luftfjæringen på bilen vi prøvde er viktig for kjørefølelsen du opplever. Du kan selv velge stivhet på fjæringen og heve karosseriet når det er behov for det. Og firehjulstrekksystemet som er samkjørt med den automatiske pgk-girkassen finnes det neppe maken til på standardbiler. Fra de gigantbrede 21 tommers dekkene hørte vi nesten ikke dekksus, og tendens til sporing overhodet ikke. Bilen sitter som klistret til veien,

Bilen sitter som klistret til veien og du får diverse sikkerhetsutstyr som adaptiv cruise control, lane assist og blindsonevarsler.

Vi kunne skrive mye mer om en times Porsche-tur, men sier kort at bilen bør oppleves, ikke leses om. Og en prøvetur er gratis. For det var dette med prisen, da. Tett på millionen er nå en del penger, for sørlendinger flest.

Genuint bilinteresserte

— Porsche-kunder er genuint bilinteresserte og har meninger om hvordan en bil bør være.

Det sier salgsansvarlig på Porsche-senteret i Arendal, Tommy Espedal. Da vi møtte ham, hadde han akkurat levert en Porsche Macan til en kunde i Lillesand som hadde kjøpt bilen usett og uprøvd.

— Men han visste hva han fikk når han valgte Porsche, sier Espedal som synes det er både spennende og utfordrende å selge Porsche-biler.

Han er overbevist om at den nye kompakte sports-suv-en kommer til å selge bra, både til unge familier som vil ha en sportslig bil de kan kjøre til hytta med. - Og til de godt voksne som vil ha kvalitet, sitte litt høyt og samtidig ha en utrolig morsom kjøreopplevelse, legger Espedal til.

Om de sportslige sidene ved bilen, sier han: - Å kjøre Macan skal være som å sette seg inn i en Porsche 911. For de som vet hva det innebærer.

Daglig leder ved Bavaria Arendal, Stig Kvade, synes det er gøy at nettopp Arendal er valgt som Porsche-senter for Sørlandet og Telemark.

— Vi ligger strategisk til midt i landsdelen og forventer at mange av kundene kommer vestfra til oss for å handle Porsche, mener Kvade.

Tidligere måtte Porsche-folket til Stavanger for å kjøpe eller få service, og nettopp ettermarkedet mener Kvade blir en viktig faktor for bedriften på Stoa.

For øyeblikket er det fire måneders leveringstid på en Macan, og den fristen håper Kvade og Espedal de kan holde fremover.

Trives i terrenget

Porsche Macan har ikke noe i mot en tur ut i terrenget. Vi nøyde oss med en prøvetur på et humpete jorde i Froland, og for sikkerhets skyld trykket vi på knappen slik at karosseriet hevet seg noen centimeter. Men dersom du skal ut i tøffere terreng er Macan absolutt kapabel til det. Porsche sitt system for firehjulsdrift har det som skal til og byr på en veksling fra 100 prosent ren bakhjulsdrift til 100 prosent forhjulsdrift - inkludert alt i mellom.

I tillegg bremser den opp de av hjulene som har lite grep, og overfører til de av hjulene som har best feste. Du har også mulighet for full sperre gjennom PTM-systemet (Porsche Traction Management), og da er det lite som stopper en Macan.

Programvalget for off-road kan kobles inn i alle hastigheter opp til 80 km/t. Da endrer alle hjelpesystemer karakter for å prioritere fremkommelighet fremfor alt.

Suv med luftfjæring

Porsche tilbyr tre alternative chassis på Macan-modellen. Du kan få passive stålfjærer, stålfjærer i kombinasjon med Pasm (Porsche Active Suspension Management), eller luftfjærer som alltid leveres med Pasm.

Dette øker graden av komfort for lange turer, mens de sportslige egenskapene spisses når man ønsker å kjøre aktivt. Bak rattet kan du velge mellom tre innstillinger, Comfort, Sport og Sport Plus.

Luftfjæring i kombinasjon med Pasm påvirker chassiset i enda mer ekstrem retning.

Normal posisjon med luftfjæring gir 15 mm mindre bakkeklaring enn stålfjærene slik at du får mer dynamiske egenskaper i høye hastigheter.

Men det betyr ikke at du ofrer terrengegenskapene - bakkeklaringen nemlig kan justeres i tre nivåer, også under fart.