Gevinsten man håper å ta ut er en dobling av kollektivtransporten innen 2025, storstilt utbygging av gang— og sykkelveier, bedre bilveier - og renere luft.

— Dersom bomringene ikke fører til nullvekst i trafikken, kan det bli snakk om tilleggsbommer utenfor ringene for å dempe trafikken, sa prosjektleder Jo Viljam Drivdal da han ga en statusrapport for arbeidet med bymiljøavtalen for kristiansandsregionen i formannskapet onsdag.

- Vanskelig sak

— Dette er en veldig vanskelig sak. Dersom vi skal doble avgiften og sette opp nye bommer, må vi ha gode forklaringer til velgerne om hvorfor vi skal gjøre det, sa varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF).

— Å flytte bomringen blir uforståelig for de fleste med mindre det blir en gedigen satsing på kollektivtrafikken, sa Mette Gundersen (Ap).

Frps Tor Utsogn frykter både butikkdød i Sørlandsparken, og økt arbeidsledighet:

— Dersom det blir en dobling av bomtakstene tror jeg det kan koste såpass mye å komme seg på jobb at det blir mindre oppmøteevne- og vilje, sa han.

— Kan vi risikere at Kvadraturen dør fordi vi får handelslekkasje til Lillesand og Vennesla? undret Hans-Otto Lund (H).

- Må løfte blikket

- Nå må vi løfte blikket, og ikke sitte og se ned i lommeboka, sa Terje Næss (Ap). Foto: Tone Sandberg

Aps Terje Næss ga deretter sine kolleger en kraftig korreks:— Nå må vi løfte blikket og ikke sitte og se ned i lommeboka! Dette handler om den største utfordringen for vår generasjon - å skape et klimanøytralt samfunn. Da kan vi ikke fortape oss i kroner og øre, men må forstå at vi må endre våre trafikkvaner. Avskjærer vi debatten fra det virkelige målet, får vi en nærsynt debatt, sa han, og la til:

— Heldigvis har vi folk i regjering og storting som ser disse perspektivene.

For nullvekst i biltrafikken er hele forutsetningen for at Kristiansand og åtte andre byregioner snart skal forhandle med staten om bymiljøavtaler som sikrer finansiering av mer miljøvennlig infrastruktur. Hvilke prosjekter som skal prioriteres og hvordan de kan finansieres, utredes nå av en fylkeskommunal styringsgruppe ledet av ordfører Arvid Grundekjøn (H).

Milliardinvesteringer

Totalt er det lagt opp til investeringer på 16 milliarder kroner fra 2018 til 2033, og dette omfatter alt fra ny E39 fra Gartnerløkka til Breimyr, sykkelekspressvei fra Vollevannet til Auglandsbukta, kollektivterminaler i knutepunktkommunene, bro til Eg, innfartsparkeringer, ny havnegate, riksvei 9 i Ledningedalen og ny Vågsbygdvei fra Lumber til Kjos.

— Det innebærer investeringer på ca én milliard i året, sa Drivdal, som har utarbeidet ulike scenarier for finansiering.

Bompenger er hovedfaktoren, mens staten må bidra med mellom 300 og 400 millioner i året.

— Det er dette som er utgangspunktet for forhandlinger med staten, sa Drivdal.

Lokalpolitikerne får ikke avtalen til behandling før til høsten, og både prioriteringer, kostnader og tidsrammer er foreløpig usikre.

— Etter sommeren skal vi utarbeide et statusdokument som gir grunnlag for forhandlinger, sier Arvid Grundekjøn til Fædrelandsvennen.