Lasten skled av og havnet på en midtrabatt søndag kveld. Foto: Ernest Boswarva

— Dere lærer aldri å sikre lasten slik som dere skal, sa Olsen til den ulykkelige sjåføren som trodde noen hadde blitt truffet av betongkolossene som skled av lasteplanet på semitraileren da kjettingene røk i Fianesvingen.

Kjettingen lagde et dypt hakk i pansere noen få centimeter fra hodet til Olsen bak frontruta.Betongelementene som skled av semitraileren landet rett bak bilen til Olsen.

Trodde han kjørte inni meg

Dette er merket etter kjettingen som traff bilen til Ole Jørgen Olsen. Foto: Ernest Boswarva

— Vi var på vei hjem fra barnedåp i Drammen, og hadde 50 meter igjen før vi skulle svinge av til Nes Verk i Fianesvingen. Da kom semitraileren i motgående felt, kun med en liten midtrabatt mellom oss, forteller Olsen.- Vi hørte bare et voldsomt rabalder og et smell. Så hogg jeg inn bremsen og tutet. Jeg trodde først han sneiet inn i meg. Men det viste seg at det var kjettingene som røk i svingen. Kjettingen traff rett i panseret, ti centimeter foran frontruta, forteller Olsen.

To sekunder fra døden

— Panseret på bilen er ødelagt. Det er ikke problematisk. Men hadde vi kommet noen sekunder senere, da hadde vi fått sementblokkene rett over bilen, sier Olsen.

Her står semitraileren 50-60 meter fra Fianesvingen, der kjettingen røk og betonglasten på 20 tonn skled av lasteplanet og ut på E 18. Foto: Ernest Boswarva

— Sementkonstruksjonene sto på høykant bak på lasteplanet. Kun festet med to kjettinger. Det er skremmende at det stadig vekk kjører biler uten at lasten er godt nok sikret. Sjåføren var veldig ulykkelig og en skikkelig fyr. Det var ikke noe tull med ham. Han priset seg lykkelig over at ingen var blitt truffet. Det var jo det han var redd for, forteller Olsen.- Sjåføren var lei seg. Men jeg sa det til ham: Dere lærer aldri å sikre lasten slik som dere skal, forteller Olsen.

— Myndighetene stiller krav, men er kontrollen god nok? Etter mitt skjønn er det veldig mye farlig med den tungtrafikken som kjører rundt med last på ti-talls tonn. Det kan bli skjebnesvangert, konstaterer Olsen, som selv mener han var mer en heldig som slapp unna med livet i behold søndag kveld.

Frykter svakt ledd

Dette er resten av kjettingen som røk tvers over. Overfor Fædrelandsvennen spør den erfarne trailersjåføren om årsaken kan være slitasje i den delen som strammer kjettingene. Foto: Ernest Boswarva

Lasten er bygningselementer som var på vei til Jessheim. Transportør er Seafront Logistics i Kristiansand. Sjåføren av semitraileren har jobbet i Seafront i 15 år, han er en svært erfaren sjåfør. Til Fædrelandsvennens fotograf på stedet stiller han selv spørsmål om hvordan kjettingen kunne ryke. Uten at det finnes et sikkert svar nå, spør han seg selv om årsaken kan være slitasje i den delen som strammer kjettingene.

Har faste prosedyrer

Daglig leder i Seafront Logistics, Tommy Årikstad, sier til Fædrelandsvennen at selskapet kjører flere slike lass årlig.

— Først må jeg si at vi er fryktelig glad for at ingen er skadet. Vi har folk på vei bort for selv å sjekke hva som kan ha skjedd. Vi vet foreløpig ganske lite. Nå må vi først få ryddet veien og få trafikken i gang igjen. Så må vi finne ut hva som har skjedd. Jeg vil tro bilen kjøres til Arendal trafikkstasjon der de tar en full gjennomgang av alt, sier Årikstad.

- Hva var betongelementene?

— Betongelementer til bygningsbransjen, svære betongvegger. Det er stående laft som plasseres i en fingerkrakk, en anordning som så surres med kjetting, forklarer Årikstad.

— Dette har vi prosedyrer på. Og vi er nysgjerrige selv på hvordan dette har vært mulig. Jeg vil ikke spekulere, akkurat nå har vi ikke peiling på hvordan det kunne skje, sier han.

- Kan det være en slitasje i den delen som strammer kjettingen?

— Det måles ikke før vi kjører, sier Årikstad.

- Er det et sårbart opplegg?

— Vi kjører flere lass med slike hvert år. Men jeg vil helst ikke spekulere i det nå, sier han.