KRISTIANSAND: — Sent fredag og lørdag for snart to uker siden stoppet vi fem stykker med promille mellom 1,0 og 1,5. Tilstanden var såpass ille at flere hadde vansker med å legge inntil politibåten. Av de resterende båtførerne vi kontrollerte blåste 3 av 4 gult. Det vil si at de nærmer seg grensen på 0,8 i promille, sier politibetjent Kenneth Fidjeland.De ni båtene ble stoppet tilfeldig, ikke på bakgrunn av mistanke om fyllekjøring.- Årsaken til at det ikke var enda flere som måtte blåse er at hver person med promille fraktes til politistasjonen for en ny og mer nøyaktig test. Det tar tid, forklarer Fidjeland.Koordinator for båttjenesten i Agder Politidistrikt, Ove Austenå, sier alkoholbruk på sjøen er et stort problem. På spørsmål om han føler politiet skraper på toppen av et isfjell, svarer han bestemt: Ja! Austenå kunne nok ønske seg mer ressurser, men mener politimesteren har strukket seg langt for båttjenesten i budsjettet. Han har også inntrykk av at holdningene endrer seg, og at flere ser på alkohol og båt som like uakseptabelt som alkohol og bil. Dobbelt så mange

I fjor ble det tatt dobbelt så mange for promillekjøring til sjøs som i 2004.- Tallene avhenger selvfølgelig av hvor mye vi får tid til å jobbe med saken, men med samme ressursbruk tror jeg i hvert fall ikke tallene blir noe lavere i år. Jeg er likevel overrasket over at så mange som 8 av 9 hadde promille. Det er et meget nedslående resultat, sier politibetjenten.Mot helgen blir det nye alkotester i sørlandsskjærgården. Kamp mot promillekjøring er et av hovedsatsingsområdene for båtpolitiet på Agder i 2006.- Dette er et stort problem som vi legger vekt på. Det hender vi tar folk med promille om dagen, men det er helst sent om kveldene og ved nattetider at problemet gjør seg gjeldende. Folk gambler på å ta båten til byen og hjem igjen i stedet for taxi. Båtkjøring i ruspåvirket tilstand, ofte i stor fart, kan skape svært farlige situasjoner, sier Fidjeland.- Er det farlig å være ute i båt om kvelden på grunn av fyllekjørerne? Økt risiko

— Jeg vil ikke gå så langt som å bruke ordet farlig, men risikoen for at noe galt skal skje er nok større enn om dagen. Faren er størst for de ruspåvirkede selv, men rammer også andre, uttaler politibetjenten.Han tror synlig politi og bedre informasjon om båtkjøring og alkohol er løsninger i kampen mot fyllekjøringen.- Selvfølgelig skal man helst holde seg helt unna alkohol om man skal kjøre båt. Mange tenker det går greit å ta seg en øl eller to, men med et par innabords nærmer man seg grensa for hva som er lovlig. Det avhenger litt av hvor tett man drikker, hvor stor man er og andre faktorer, opplyser Fidjeland.