KRISTIANSAND: — Nå skjønner jeg bedre hvorfor vi har møtt så stor motstand i våre planer. Det er helt utrolig at kommunen tar seg betalt for å gi ett firma særfordeler framfor andre, sier ferjedirektør Svein Olaf Olsen i MasterFerries til Fædrelandsvennen.

— Det helt åpenbart at avtalen mellom havna og Color Line er årsak til at det vegres så når vi kommer med våre forslag til rutetider, sier Olsen, som leder lavprisselskapet som til våren begynner å konkurrere med Color Line om ferjepassasjerene fra Kristiansand.

— Må endres

Varaordfører Bjarne Ugland, som bistår i anløpsforhandlingene mellom MasterFerries og havnevesenet sier han er overrasket over avtalen, og han forutsetter at den endres kraftig.

— Ingen har visst om kontrakten fra 1994. Forhåpentligvis har den ikke medført noe når det gjelder konkurransevridning. Men nå når vi vet om dette, forutsetter jeg at kontrakten endres til å bli lovlig, sier Ugland.

Kontrakten mellom Color Line og havnevesenet handler om leie av terminalbygget, men også om en rekke andre punkter.

Til sammen betaler Color Line to millioner 1994-kroner hvert år til havnekassen for avtalen. I år er det snakk om noe over tre millioner kroner.

I punkt 4 i avtalen heter det: Color Lines disposjonsrett til terminalareale: Color Line skal fortsatt ha fortrinnsrett, og havnevesenet skal sørge for at anløp av andre skip ikke blir sammenfallende med Color Lines ankomster og avganger.

I punkt 8 heter det: Color Lines førsterett til å operere ut fra Kristiansand havn: Color Line skal innen 1. april hvert år skriftlig underrette havnevesenet om sitt ruteopplegg for det påfølgende kalenderår, slik at havnevesenet kan disponere havnens øvrige kapasitet. Ruten Kr.Sand - Hirtshals er en primær fergevirksomhet for Kristiansand havn, og vil ha førsterett i bestemmelse av seilingsplan i samråd med Kristiansand havnevesen.

Color Lines linjedirektør Terje Marcussen avviser at Color Line ønsker å hindre konkurranse, men han minner samtidig om at hans ferjerute er 105 år gammel og at Color Line må ha visse rettigheter.

— Vil dere betale mindre til havna hvis særfordelene forsvinner?

— Hvordan vi betaler for hva, er ikke lett å si. Men det er klart at disse punktene er med i totalbildet, svarer Marcussen, som bedyrer at han ikke har noe imot konkurranse.

Havnedirektør Stein Haartveit vil ikke gå med på at avtalen fra 1994 er ulovlig.

— Avtalen var lovlig

— Nei, vi snakker om en avtale som etter hvert har kommet i strid med konkurranselovgivningen. Den var lovlig da den ble inngått.

Samtidig må Haartveit innrømme at han reforhandlet den i 2003/2004 lenge etter at de nye EØS-reglene hadde kommet.

— Jeg ønsket punkt fire og åtte endret, men Color Line ville ikke. .

— Hvorfor tror du Color Line sa nei?

— I den grad avtalen strider mot loven, er også de enige om at loven gjelder. Men deler av punktene er jo lovlige og da var det like praktisk å la dem stå.

Haartveit sier at daværende havnedirektør Salvesen inngikk avtalen med Color Line i -94 for å fremme, ikke hindre, konkurranse.

— For før -94 hadde Color Line monopol i havna. Avtalen ble inngått for å åpne opp arealer i forbindelse med Stena Lines mulige etablering, sier Haartveit

Han bedyrer også at han ikke har sett til avtalen med Color Line når han har forhandlet ankomsttider med Master Ferries.

— Vi følger konkurranseloven. Vi gir ingen særfordeler. Derfor har vi sett bort fra avtalen med Color Line.Uenigheten om ferjetider med Master Ferries skyldes at vi ikke vil planlegge for forsinkelser. Vi ønsker hjertelig velkommen flere ferjer, men vi kan ikke godta at de kjører samtidig. For det har ikke havna kapasitet til, sier han.