KRISTIANSAND: Statens vegvesen Vest-Agder angrer nå på at det ikke ble foretatt grundigere arkeologiske prøver før utbedringen av riksvei 43 mellom Lyngdal og Farsund tok til.— Fjellet er så dårlig at det både forsinker prosessen og fordyrer arbeidet vesentlig, sier fylkesordfører Thore Westermoen til Fædrelandsvennen.I går innkalte han Listerrådet og veisjefen til møte om en samlet budsjettsprekk på 170 millioner kroner.Det betyr at arbeidet med ti veier vest i Vest-Agder nå er kostnadsberegnet til drøyt 1,5 milliarder kroner.Westermoen sier at arbeidet med ny E 39 er upåvirket av prisøkningen. Denne skal åpnes 1. september i år.Veivesenet regner med at også tempoplanen for riksvei 43 skal kunne holdes. Det betyr målgang 1. desember i år.Det tredje store veiprosjektet i vestfylket, oppgradering av riksvei 465 mellom Farsund og Kvinesdal, er så vidt påbegynt. Dette arbeidet er antatt å ta to år.- Også her er fjellet av svært dårlig kvalitet, opplyser Thore Westermoen.Det er foreløpig uklart om enkelte av de ti veiprosjektene forsinkes som følge av det nye prisoverslaget.Så vel fylkesordføreren som de berørte ordførerne mener staten bør dekke budsjettsprekken.- Det vil være urimelig å holde lokalbefolkningen ansvarlig for dette. Derfor bør økte bompengesatser eller forlenget levetid for bomstasjoner være det siste vi griper til. I så fall måtte det være i spleiselag med staten. Men nå jobber vi for at staten bærer denne ekstra kostnaden alene, sier Thore Westermoen, som fortsatt betegner listerpakken som et samfunnsøkonomisk godt prosjekt.Listerrådets neste oppgave er å orientere sentrale samferdselsmyndigheter.