LILLESAND: – Kjapt, men heljerli skummelt. Noen kjører veldig fort her. Og smalt er det også, sier Kari Anita Baanrud fra Lillesand.

I går skulle hun kjøre fra Lillesand til Kjerlingland, 300 meter på den gale siden av raset. For å slippe å stange en time i kø over Birkeland og Timenes-krysset, tok hun den cirka én mil lange «smuttveien» fra Eikeland til Fjeldal.

– Normalt ville turen fra Lillesand til Kjerlingland tatt meg 5-7 minutter. Ved å ta denne snarveien bruker jeg cirka 25 minutter, mot kanskje over en time hvis jeg kjørte om Birkeland, forteller Baanrud.

Flere bilister Fædrelandsvennen har snakket med synes det var skummelt å møte bussen på den idylliske, men smale og bratte grusveien.

HUMPER: Den smale grusveien er blitt svært humpete etter økende trafikk. FOTO: HELGE CORNELIUSSEN Da Fædrelandsvennen i går prøvde «smuttveien» var det tidvis tett trafikk.

Det oppsto mange situasjoner der biler i kø måtte rygge. Vikeplasser er det få av og stabbesteina virker skrøpelige.

Thinam Ha kjørte veien for første gang i går.

– Jeg jobber i Elite Service og skal til Høvåg. For å slippe å kjøre rundt Birkeland og Kjevik har jeg med meg Sonja Heimdal. Hun er kjent her. Jeg visste ikke engang at veien eksisterte, sier Thinam.

TETT: Til tider er det tett trafikk på snappveien mellom Fjeldal og Eikeland. FOTO: HELGE CORNELIUSSEN Like etter raset ved Glamsland skal en del tungtrafikk også ha brukt den kommunale veistubben for å komme raskere fram. Nå har kommunen satt opp skilt med fire tonn akseltrykk.

Til alt hell frisket Lillesand kommune i vår opp veistubben og kvistet trær som hang over veien.

Ble for farlig for skolebarna

Også skolebussen har i flere dager brukt «smuttveien». Men i går var det slutt. Trafikken ble så tett at bussjåførene mente sikkerheten til elevene sto i fare. Nå kjører bussene over Birkeland og ned Kornbrekke.

— De sparer rundt 15 minutter på å kjøre fylkesveien via Kornbrekke, men jeg vet ikke hvor lenge dette får pågå heller. Trafikken øker der også, sier plan- og driftssjef John Isaksen i Nettbuss.

— Elevene kommer for sent på skolen, men ved å bruke litt andre veier har vi spart dem for mye kjøring og holdt dem på skolen, sier skolesjef Brit Lauvrak Andersen.

Det var en av de lokalkjente bussjåførene som foreslo å bruke snappveien mellom Eikeland og Fjelldal. En løsning skal ha vært å holde barna hjemme til den ordinære skoleveien på E 18 åpnet.