LYNGDAL: I løpet av den 24 timers lange fartskontrollen på E 39 ved Lenefjorden fra mandag morgen til tirsdag morgen, fikk 25 sjåfører av tyngre kjøretøy forenklede forelegg. De utgjør 22 prosent av de totalt 112 førerne som ble ilagt bøter.

Mange av disse skal ifølge Utrykningspolitiet (UP) ha holdt en hastighet på over 80 kilometer i timen i 60-sonen.

— Skuffende

— 25 av totalt 112 er mange. Dette er spesielt og skuffende. Tyngre kjøretøy utgjør ikke 22 prosent på veiene, så de er overrepresentert med for høy fart. På de svingete veiene vi her snakker om, er dette skummelt, sier UP-sjef for Agder og Rogaland, Steven Hasseldal, til fvn.no.

Han reagerer spesielt på at trailersjåførene fortsetter å kjøre for fort langs fjorden når det nettopp var trailerulykker som førte til at fartsgrensen ble satt ned. For å redusere antall ulykker ble fartsgrensen langs Lenefjorden først satt ned fra 80 til 70 kilometer i timen. Da ulykkene bare fortsatte, og en trailersjåfør omkom etter at han ble truffet av hengeren til en møtende trailer, ble fartsgrensen høsten 2006 redusert ytterligere.

Siden den gang har Lenefjorden vært en prioritert kontrollstrekning for UP. Likevel fortsetter fartsovertredelsene.

6500 kroner i bot

— Jeg vet ikke grunnen til at dette fortsetter. Det undrer og skuffer meg. Lastebilsjåfører må være ekstra nøye med å følge fartsgrensene, spesielt siden skadene blir større ved en ulykke og siden de har lenger bremsestrekning enn personbiler, sier UP-sjefen, som legger til yrkessjåførenes manglende respekt for fartsgrensen gjelder stort sett over hele Agder.

— Vi har sett samme bildet ved Ulvegjelet i Mandal. De kjører i over 80 kilometer i timen nesten hele veien, selv om det er 60- eller 70-sone.

I løpet av den 24 timers lange kontrollen ved Lenefjorden, ble totalt 125 sjåfører tatt av UP. Ti av disse fikk beslaglagt førerkortet på stedet. Ingen av dem som mistet lappen var sjåfører av tyngre kjøretøy, men ifølge UP holdt flere av dem en hastighet tett opp mot beslag-grensen på 86 km/t.

Flere måtte ut med 6500 kroner i bot.

— Mitt inntrykk er at mange lastebilsjåfører ligger tett opp mot grensen for førerkortbeslag hele tiden. Dette inntrykket gjelder for andre steder også. Når man tenker på at vi slår av 3 kilometer i timen ved alle lasermålingene, kjører mange i en fart på nesten 90 kilometer i timen. Det er full spiker, det. Lastebilene sperrer automatisk på 90, sier Hasseldal.

- Beklagelig at fartsgrensene brytes

Han er kjent med at sjåførene er presset på tid både fra arbeidsgiver og kunder, men mener det er en tynn unnskyldning.

— Noen sier også at arbeidsgiver betaler boten. Det er spekulativt. Hvis det er tilfelle, undergraver det trygge og gode veier. Bransjen vil også ha interesse av sikre veier. De er tross alt på veien hver dag. De fleste er imidlertid seriøse, men er presset på å levere på tid. Det er slik det er blitt, medgir han.

Distriktssjef i Norges Lastebileier Forbund, Karl W. Strandvik, synes det er beklagelig at ikke alle sjåførene av tyngre kjøretøy holder seg til fartsgrensene.

— Det er meget beklagelig at fartsgrensene brytes. Vi jobber kontinuerlig for å fokusere på dette, og vil fortsette dialogen med UP og Statens vegvesen for å se hva vi kan gjøre. Samtidig jobber vi for å få gjort utbedringstiltak ved Lenefjorden, og aller helst få lagt veien helt om, sier han, og stiller seg samtidig undrende til Hasseldals påstand om at trailersjåførene var overrepresentert i 24-timers kontrollen.

— Jeg er ikke så sikker på at 22 prosent er langt fra andelen tyngre kjøretøy på den strekningen. Jeg tror den er opp mot 20 prosent. Men det er ikke noe forsvar for dem som bryter fartsgrensen, sier distriktssjefen.

Har effekt

I kontrollen ved Lenefjorden var det både utenlandske og norske sjåfører som ble tatt. UP-sjef Hasseldal opplyser at han ikke har noe grunnlag for å si at det er utenlandske vogntogsjåfører som kjører fortest på Agder-veiene.

— Vi stoppet sjåfører fra stort sett hele Europa. Vi tar mange utlendinger, men også nordmenn, sier han, og legger til at det mest positive med den ett døgn lange kontrollen var at få lokale kjørte for fort.

— Det er vi glade for. Det viser at kontrollene langs Lenefjorden har en effekt, sier Hasseldal.