KRISTIANSAND: – Det er synd dersom kommunen ikke klarer å velge bra løsninger for utviklingen av byen, som det rushtidsavgiften ser ut til å være, sier Lahnstein, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Han lover et titall millioner kroner i belønning hvert år dersom Kristiansand sier ja til avgiften, men ordfører Per Sigurd Sørensen (H) lar seg ikke imponere uten videre:

– Det må jo være en soleklar forutsetning. Dersom vi skal belaste beboerne med så store avgifter, så må også staten inn og støtte tungt, sier han.

Handling

Sørensen har tidligere sagt at han forventer mellom 30 og 70 millioner kroner i støtte, avhengig av hvilken løsning som i så fall velges.

– Erfaringer fra andre land, og rapporten Kristiansand har fått, viser at en rushtidsavgift vil ha positive virkninger for utviklingen av byen. Så om Kristiansand vil være så modige at de sier ja til dette er det bra. De har nå muligheten til å gå over fra å snakke, og til å gjøre noe for å redusere økningen i biltrafikken i Kristiansands-regionen, sier statssekretæren.

Han legger til at departementet mener en rushtidsavgift ikke er den eneste løsningen på trafikkøkningen rundt Vest-Agders største by.

– Men det virker for meg som det beste tiltaket. Ingen har kommet med noe bedre forslag, sier han.

Store ord

Dersom bystyret skulle ha avgjort saken i dag, ser det ut til at flertallet ville ha stemt mot en slik rushtidsavgift. Også Sørensen er skeptisk til avgiften, men vet foreløpig ikke hva han vil stemme når dette skal tas opp til endelig politisk behandling.

– Jeg har sagt til Lahnstein og Navarsete at dersom vi skal gjennomføre dette, så skal gulrøttene være så store at vi ikke har råd til å la være, sier Sørensen.

– Vi ønsker å være en partner i det arbeidet som må gjøres for å få til en god og fremtidsrettet plan for byen, og vi er villige til å gå i dialog med kommunen for å få løst dette, sier Lahnstein.