KRISTIANSAND / OSLO: Selskapet Intrige sitter på rettighetene til den kjente TV 2-sendte serien Hotell Cæsar, og de var ikke spesielt glade da lagerhotellet kom opp med et såpass likt navn.

Dermed ble saken klagd inn for Oslo tingrett, og dom i saken er nå blitt avsagt. Intrige krevde at lagerhotellet, som drives av firmaet Keiser Gruppen, skulle bli nektet å bruke varemerket med Cæsar-navnet.

Firmaet gikk tidligere under navnet Kristiansand Flyttebyrå & Lagerhotell DA. Nå er flyttevirksomheten lagt på hylla og firmaet driver kun med lagervirksomhet.

Kjente Cæsar-skuespiller

En av eierne i firmaet kjente en kvinnelig skuespiller i Hotell Cæsar, og det ble fleipet med bruk av navnet. Selskapet valgte navnet og registrerte firmaet som et aksjeselskap. Senere byttet firmaet navn til Keiser Gruppen AS, men bruker fortsatt Cæsar Lagerhotell som navn på et av lagrene sine.

Ifølge dommen fra Oslo tingrett har firmaet opplyst at de ønsker å bruke navn på andre romerske keisere på andre lagerhoteller. Retten skriver i dommen at det ikke er tvil om at lagerhotellet og den kjente TV-serien har navn som ligner på hverandre.

– For oss er dette kun ment humoristisk. Ingen tror at de har sjekket inn på Hotell Cæsar når de kommer til oss, sier styreleder Freddy Ryen Paulsen i Keiser Gruppen, til fvn.no.

Tingretten var imidlertid langt fra enig.

– Det forhold at Keisergruppens bruk er humoristisk, gir ikke noe unntak fra det vern Intrige har for sine varemerker. Det finnes intet unntak for humoristisk bruk av varemerker hverken i loven eller i praksis. Tvert imot er det slik at en humoristisk bruk kan føre til større slitasje på merkene, og derved større verdiforringelse, skriver dommer Knut Erik Strøm i retten.

Må droppe bruken

Keiser Gruppen ble av tingretten dømt til å droppe all bruk av Cæsar Lagerhotell. I tillegg til det må de betale en erstatning på 52.219 kroner og saksomkostninger med 20.000 kroner.

– Jeg synes ikke at det er noen forvekslingsfare og synes at dommen er veldig uventet, sier Paulsen, som ikke hadde fått dommen da fvn.no tok kontakt lørdag kveld.

Firmaet advokat, Thomas Flo Haugaard i advokatfirmaet Grette, sier i en kommentar til fvn.no at avgjørelsen er overraskende.

– Dette er en overraskende avgjørelse. Jeg mener retten tar feil når den gir tittelen på en såpeserie et utvidet varemerkerettslig vern på lik linje med berømte varemerker som f.eks. Coca-Cola og Mercedes. Saken reiser prinsipielt viktige spørsmål, og jeg registrerer at retten uttrykker tvil, sier Haugaard.

Keiser Gruppen kan anke saken videre i rettssystemet.