KRISTIANSAND: — Dette er svært uheldig og kan få dramatiske konsekvenser, sier miljøvernsjef Øystein Holvik i Kristiansand kommune.

Han frykter nå en negativ spiral der busstilbudet begynner å rakne.

For når folk rømmer bussen, begynner det å spøke for de rundt 20 millioner kronene som staten årlig gir Kristiansand i «premie» for vekst i busstrafikk.

  • Ryker de midlene, har vi to valg: Kraftig økning i billettprisen eller nedleggelse av ruter, sier Holvik.

Les også: - Bussen er svindyr

Tre grunner

Det er tre hovedgrunner til at passasjerene nå hopper av bussen:

Køene på Vågsbygdveien, forsinker bussene. Forsinkelsene sprer seg øst i byen, og bussen utkonkurreres som reisealternativ.

Prisøkning fra nyttår. Da gikk for eksempel laveste billettpris opp fra 17 til 20 kroner og nest laveste fra 25 til 27 kroner.

M2-bussen sluttet å kjøre om Lund og UiA - og ble sendt gjennom Baneheitunnelen, med dramatisk fall i passasjertallet som resultat. I forrige uke ekstrabevilget man 1,5 millioner kroner for å få M2 tilbake på det gamle sporet.

Bussutviklingen i Kristiansand har vært en lykkelig historie helt siden årtusenskiftet, med vekst hvert år.

2006 ble et rekordår, og Kristiansand var byen i Norge med kraftigst vekst i kollektivtrafikken. Dette året økte bussmetroen antall passasjerer med 5,1 prosent til 3,2 millioner. I hele Kristiansand gikk bussbruken opp med 4,9 prosent til 6,1 millioner passasjerer og i hele storbyregionen gikk bussbruken opp med 4,6 prosent til 7,9 millioner passasjerer.

Blåmandag

I fjor kom blåmandagen. 2007 ble et elendig bussår, med kun én prosent passasjervekst på bussmetroen og bare 0,1 prosent vekst i hele storbyregionen.

Begynnelsen av 2008 er altså enda verre. Nå rømmer folk bussen. I januar og februar tok 10.902 færre bussen i Kristiansand, enn samme tid i fjor. Det betyr nedgang på én prosent. For hele storbyregionen er nedgangen på 4.145 passasjerer, eller 0,3 prosent. Det betyr at det er en økning i regionen utenfor Kristiansand.

Trafikksjef Oddvar Abrahamsen i Bussen Trafikkselskap er nesten fortvilet:

  • Vi har brukt år på å bygge tillit rundt bussmetroen. Det er fort å rive ned. Jeg er dypt bekymret. Han sier at bussene er opp mot 20 minutter forsinket i morgenrushet på grunn av kø i Vågsbygd.

— Folk i Vågsbygd skjønner problemet, men de som står og venter på Søm eller Hånes blir irriterte og går hjem og henter bilen, sier han.

Flere busser

Abrahamsen mener nødløsninger må på plass for å få opp bussbruken.

— For å få bukt med forsinkelsene bør vi fravike metro-prinsippet og sette inn egne vest-busser og egne øst-busser, særlig i morgenrushet. Dette vil koste penger, jeg vet ikke hvor mye, men det kan løse problemene, sier han.

Miljøvernsjef Øystein Holvik er opptatt av «rushtidsavgift» i bommene. Han håper politikerne vil vedta den, for da tror han flere vil parkere bilen og heller ta buss.