KRISTIANSAND: I drøye seks uker har den gamle Varoddbroa på E 18 vært stengt nattestid, mens Statens vegvesen har skiftet ut fugene mellom delene av broa.

Torsdag førte siste del av arbeidet til store problemer i rushtrafikken i Kristiansand.

— For å legge ny asfalt måtte vi frese bort den gamle asfalten. Asfaltkantene ble så skarpe at trafikken måtte gå i gangfart over broa, sier avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen region sør til fvn.no.

Én time i kø

Bilister som var på vei østover stod i en periode i kø fra Hannevika til Varoddbroa, en strekning på drøyt sju kilometer. Også på sideveiene oppstod det lange køer når bilistene skulle ut på E 18 og E 39. Bilførere fvn.no har snakket med, stod opp mot en time i kø for å komme seg fra vestsiden til østsiden av Kristiansand sentrum.

— Det var mye kø i perioden mellom klokken 16 og 18.30. Etter klokken 18.30 begynte køen å løse seg opp, sier Mjaaland.

Mer kø

Etter planen skulle den skarpe asfalkanten ha blitt reparert natt til fredag, men på grunn av regnværet klarte ikke Statens vegvesen å få dette til.

— Vannet fosset nedover broa, slik at det ble umulig å asfaltere. Vi jobber nå på spreng for å fikse dette i løpet av dagen. Den siste meldingen jeg har fått, er at vi regner med å få lappet noe, slik at det skal bli bedre enn i går, sier Mjaaland fredag formiddag.

Dermed må bilister trolig belage seg på kø østover også fredag ettermiddag.

— Vi frykter mer kø, men skal gjøre så godt vi kan for å unngå det, sier avdelingsdirektøren.

Ferdig i helgen

For mange er køkaoset en gjentakelse av dagene i januar, da en løs fuge førte til at bilførere tilbrakte timevis i kø for å komme seg over den 54 år gamle broa.

Mjaaland kan imidlertid berolige bilister i Kristiansand med at Varoddbroa om få dager skal være ferdig reparert, og forhåpentligvis holde helt til ny bro skal bygges i 2017 eller 2018. — I anleggsfasen har vi hatt flyttbare humper over fugene, som vi har tatt bort under arbeidet nattestid og lagt på igjen på morgenen. Dette har fungert bra. Nå skal vi over til den permanente løsningen, og må da asfaltere. I løpet av helgen skal broa være reparert, sier Mjaaland.

40.000 biler daglig

Mjaaland medgir at trafikkveksten i Kristiansand merkes ekstremt godt når slike problemer oppstår.

- Vi har et veinett som er sterkt belastet. Trafikkveksten på østsiden av byen har de siste ti årene vært på mellom 30 og 40 prosent. På Varoddbroene kjører daglig drøyt 40.000 biler. På dager med mye handel er tallet 50.000. For 10-12 år tilbake passerte rundt 25.000 biler over broene daglig, sier han.