KRISTIANSAND: — Jeg kom kjørende i 85 km/t og kjørte rett inn i raset. Jeg ble kastet av stolen, og havnet på gulvet, sier Havnerås til Fædrelandsvennen.

Han var på vei fra Stavanger til Kristiansand 24. november i fjor og kjørte inn i steinraset på Helleland i Rogaland. Her er det ikke noe rasvarslingsanlegg.

Havnerås er verneombud for lokførerne i Kristiansand, og er nå urolig for sikkerheten på Sørlandsbanen. Han tror at det i fremtiden vil komme ras på steder der det før aldri har gått ras.

Grunnen er forandringer i klimaet.

  • Nå går været fra regnskyll til frost og til regn igjen. Da får du denne voldsomme sprengingseffekten i fjellet, sier Havnerås.

Vil øke

Kollegaene til Havnerås deler bekymringen. I siste nummer av fagbladet Lokomotivmands Tidende, blir det listet opp fem ras som har vært på Sørlandsbanen de siste årene.

Et av dem skjedde mellom Audnedal og Leivoll én måned før raset ved Helleland. Her hadde en rot sprengt løs stein i fjellet. Også denne gangen kjørte et passasjertog inn i raset.

  • Mange av disse rasene skjer på steder som er vanskelig tilgjengelig. Dermed blir det også svært vanskelig å evakuere mennesker, sier Havnerås.

Ifølge Jerbaneverket var det i fjor kun registrert disse to rasene på Sørlandsbanen.

- Ser mange ras

  • Det er ras der togene er involvert. Men vi som kjører langs banen, ser mange ras som ikke havner i sporet, og vi merker at noe er i ferd med å skje, sier Havnerås.

Han synes rassikringen ved jernbanen er altfor dårlig. I dag blir fjellsider rensket hvert femte år. Inspeksjoner på jernbanen blir gjennomført hver 14. dag.

  • Med den situasjonen vi har i dag, må de komme seg opp oftere enn hvert femte år. Det er helt nødvendig for sikkerheten, sier Havnerås.

Han ber også om flere rasvarslingsanlegg på Sørlandsbanen. Disse anleggene varsler når det har gått ras som havner på skinnene.

  • Det kostet sikkert mer å reparere skadene på toget jeg kjørte, enn det hadde kostet å montere rasvarslingsanlegg.

Ødeleggelser

I Jernbaneverket er det ingen som vil si at de er urolige for mer ras på Sørlandsbanen. Men i en forstudie til Nasjonal Transportplan, der Jernbaneverket også har deltatt, står det at ras og flom kan bli en stor utfordring for jernbanen i Norge de kommende årene.

  • Vi forventer at frostsprengning vil bli et økende problem, men det vil nok være høyereliggende strøk som er mest utsatt, sier senioringeniør Kjell Arne Skoglund i Jernbaneverket.

Forstudien varsler også mer ekstremt snøvær og at flere trær vil falle over jernbanen på grunn av sterkere vind.

  • Hvor utsatt er Sørlandsbanen?

  • Det er vanskelig å si, men Drangsdalen i Rogaland kan være et utsatt område, svarer Skoglund.

Han opplyser at det nå blir utført en geologisk undersøkelse av blant annet Sørlandsbanen.

Ekstra beredskap ved mye nedbør

Banesjef på Sørlandsbanen, Olaf Nordbø, sier at de to steinsprangene før jul er svært uvanlige. Han mener rutinene for sikring av Sørlandsbanen er gode.

— Vi følger godt med, og når det er veldig mye nedbør, har vi ekstra beredskap.

— Det er sjelden at det er såpass store stein. Jeg kan knapt huske at det har hendt tidligere, sier Nordbø om raset ved Helleland i fjor.

Han tror likevel ikke hendelsen er et forvarsel om enda flere ras og steinsprang.

— Vi har ikke grunnlag for å si annet enn at rasene er tilfeldigheter.

Nordbø legger til at det nå blir laget en geologisk undersøkelse for Sørlandsbanen.

— Den skal vi selvsagt gå grundig gjennom når den er ferdig.

Han mener det bare er noen få partier på Sørlandsbanen der det er fare for mer ras.

— Sørlandsbanen er ikke så utsatt som andre jernbanestrekninger. Unntaket er Drangsdalen, sier Nordbø.

Drangsdalen ligger mellom Moi og Egersund og ifølge Nordbø ønsker de å legge jernbanen i tunnel her.

— Ellers ligger jernbanen i en slik natur at det ikke er den samme faren som ved andre strekninger i Norge, sier Nordbø.