LYNGDAL: Foreløpig har politiet ikke brakt på det rene hva som er årsaken til dødsulykken.

— Vi har ikke konkludert med noe. Vi har gjort undersøkelser på stedet, og holder nå på å sjekke kjøretøyene. Før det er gjort kan vi ikke konkludere med noe, sier lensmann ved Lyngdal lensmannskontor, Anne Margrethe Ruud, til fvn.no.

I etterkant av ulykken har flere trafikanter fortalt til Farsunds Avis at de mener svingen ved ulykkesstedet er feildosert.

Ruud bekrefter at de er kjent med misnøyen med svingen.

— Det er ikke ukjent for oss. Folk har fortalt at hellingen er gal og at svingen ikke flater ut fort nok. Så det er vi kjent med, forteller Ruud.

Tre personer havnet på sykehus etter kollisjonen fredag kveld. En 28 år gammel mann ble alvorlig skadet, og er fremdeles innlagt ved Ullevål universitetssykehus. To litauere i 20-årene slapp unna med lettere skader.

71 har mistet livet

Fra 1995 og frem til i dag har 71 mennesker mistet livet på E 39, skriver Fædrelandsvennens papirutgave.

Johan Mjaaland, distriktveisjef, forteller at Statens vegvesen vil granske ulykkesstrekningen.

— Det vi gjør nå er at vi samler opp informasjon. Vi vet at det har vært ulykker der før. Vi vil se på hele strekningen sammen med ops-selskapet som drifter veien, sier Mjaaland, til fvn.no.

I 2007 omkom en 51 år gammel mann i en ulykke bare 100 fra åstedet for fredagens ulykke. 51-åringen var da den fjerde som omkom møteulykker langs E 39 i løpet av en måned.

Ikke gjort utbedringer

Mjaaland forteller at det ikke er gjort noen utbedringer på veien siden 2007, men at de selvsagt vil vurdere å gjøre noe nå, dersom rapportene skulle tilsi at det må gjøres utbedringer.

— Vi bruker litt tid på sånne saker som dette. Vi analyserer alle ulykker, så får vi se hva rapporten forteller oss når den kommer. Hvis vi hadde sett at det var helt fatale feil på veien, så kunne vi gått inn med penger til en utbedring med en gang. Men vi ser ikke noen fatale feil her, så vi venter på analysen til fagfolkene våre, sier Mjaaland.