Delta i debatten: Engasjerer innvandrerfedre seg for lite i familien? Skriv din mening nederst i saken.

— Innvandrermenn må engasjere seg mer i familien for å hindre at barna deres dropper ut av skolen.

Det hevdet KrFs listetopp i Vest-Agder, Dagrun Eriksen, på en grillfest med politikk og dans på Øvre Slettheia skole søndag. I dag er det kun 57 prosent av elevene som fullfører videregående skole. Blant dem som dropper ut, ligger unge med minoritetsbakgrunn på topp.

- KrF ødelegger for integrering

SVs Melissa Jocelyn Lesamana mener KrF-politikeren slår sine egne argumenter ihjel så lenge hun forsvarer kontantstøtten.

— Det blir for enkelt å legge ansvaret over på innvandrerfedre. Mange innvandrere sliter med å følge opp barnas skolegang. Da er det viktig å ha en god politikk i bunnen som gjør at integreringsprosessen settes godt i gang. Men KrF har en politikk som ødelegger for integrering.

Lesamana utdyper:

— Kontantstøtten er et hinder for integrering. Det finnes det statistikk og klare eksmpler på. Hvis en ønsker å sette i gang en tidlig læreprosess, nytter det jo ikke å ha barna hjemme. Kontantstøtten forverrer alt. I barnehage har barn mulighet til å lære seg språk raskt.

Vil prioritere SFO

SV-politikeren mener Dagrun Eriksen mangler forslag til tiltak for å unnga drop outs, men har selv forslag:

— Skole og SFO må knyttes tettere sammen. SFO må legges under skoleledelsen og få en makspris så alle har anledning til å benytte tilbudet. Vi må ha full barnehagedekning, kvitte oss med kontantstøtten og sysselsette foreldrene.

Abdullahi Mohamed Alason (Ap), leder av kulturstyret i Kristiansand, støtter Lesamana.

Mødrene viktige

  • Dagrun Eriksen kommer med viktige momenter. Men samtidig har KrF en politikk med kontanstøtte. Den er et hinder for at innvandrerfamilier skal lykkes. Kontantstøtten er en av grunnene til at barn med minoritetsbakgrunn blir drop outs i skolen, hevder Alason.

— Mødrene er viktige i den kulturen vi har med oss, og når de ikke utvikler seg og har samfunnsdeltakelse, kan de ikke følge opp sine barn. Hvis mødrene ikke lærer språket, kan de ikke en gang lese meldingene fra skolen.

Skolen må bevisstgjøre

Alason mener skolen selv må ta mer initiativ til dialog med innvandrerforeldre.

— Mange kommer fra land der hjem-skole-relasjonen er slik at skolen har alt ansvar. Når de kommer til Norge, er det det motastte. Her har foreldrene noe å si, og de er samarbeidspartnere. Disse foreldrene må bevisstgjøres og ansvarliggjøres, sier Alason.

Delta i debatten: Engasjerer innvandrerfedre seg for lite i familien? Skriv din mening i kommentarfeltet under: