KRISTIANSAND / STAVANGER: Flyet kom fra Dubai i De forente arabiske emirater og skulle til New York. Underveis over Atlanterhavet fikk det føderale amerikanske politiet, FBI, tips om at lasten kunne inneholde en bombepakke sendt fra Sanaa i Jemen.

Flyselskapet Emirates flyr den nordlige atlanterhavsrute på sine daglige turer mellom Dubai og New York, får Stavanger Aftenblad opplyst av Avinor.

Flytittere som følger flytrafikken over Skandinavia på radarbilder, gjengitt på personlige datamaskiner, opplyser til Aftenbladet at de så det aktuelle flyet komme inn over København og Malmö før det fortsatte mot Aalborg.

Det fløy inn over sørspissen av Norge mellom Kristiansand og Farsund. Passasjerflyet med plass til opptil 300 reisende, forlot norsk luftrom vest av Stavanger. Underveis var pilotene i radiokontakt med kontrollsentralen for Vest-Norge på Sola.

Eskorte

Boeing 777-flyet som er verdens største tomotors passasjerfly, fortsatte turen mot New York. I det flyet kom inn over kanadisk luftrom ble det fulgt av jagerfly fra det kanadiske luftforsvaret. To amerikanske F-16-jagere overtok eskorteringen i det Boeing-maskinen kom inn i amerikansk luftrom.

Flyet landet trygt på Kennedy-flyplassen i New York. Da lasten ble undersøkt fant etterforskere fra FBI en bombe med sprengstoffet PETN gjemt i en printer. Sprengladningen var planlagt utløst med mobiltelefon.

Oppringning

Bomben kunne blitt utløst ved oppringing hvor som helst på den omkring 10.000 kilometer lange reisen mellom Dubai og New York. I verste fall kunne ugjerningen skjedd mens flyet passerte over befolkede områder på Sør— og Vestlandet.

Det var noe tilsvarende som skjedde da Boeing 747 Jumbojet-flyet fra Pan American ble sprengt i luften over Lockerbie i Skottland 21. desember 1988. Også en rekke andre terrorutsatte flyruter fra Midtøsten og det sørlige asiatiske kontinent passasjerer daglig over det sørlige Norge på vei til eller fra Nord-Amerika og New York. Air India som fikk sprengt en Jumbojet over Atlanterhavet i 1996, passerer vanligvis Stavanger på vei fra Mombai til New York. Det samme gjør El Al fra Israel underveis mellom Tel Aviv og New York.

Nødlanding

Stavanger lufthavn fungerer også som alternativ flyplass på strekningen for de fleste flyginger dersom noe uforutsett hender. Boeing 777-flyene trenger lang rullebane for å lande.

Også Lista flyplass ved Farsund regnes med som nødlandingsplass i hastige tilfeller. Denne flyplassen er uten tårntjeneste for tiden, men har over 3000 meter lang rullebane.