KRISTIANSAND: — Vi kaller det bare E 39. Så galt er det her, sier Trygve Helleren, leder av Tinnheia Terrasse borettslag.

På 1970-tallet ble Tinnheiveien kjent som "promilleveien". Det var her beduggede sjåfører kunne snike seg forbi lovens lange arm etter å ha inntatt et par enheter for mye ved byens vannhull.

Nå er det, skal man tro beboerne, på høy tid å bytte navn til "rushtidsveien".

Plages av støy

Om morgenen har de sittet ved vinduet og telt opptil 800 biler i timen over Tinnheia, og like mange om ettermiddagen.

De hevder bestemt at rundt tre av fire biler er "unødvendig" trafikk, og problemet forverret seg merkbart etter rushtidsavgiftens inntreden i september.

— Det finnes ikke arbeidsplasser nok på Tinnheia som tilsier en så stor trafikk opp bakken her på morgenen, mener Helge Quidding, borettslagets nestleder.

Det bor et hundretall personer i de 72 leilighetene, og gjennomgangstrafikken er utvilsomt et gjennomgående problem i blokkene. Den påfører helseplager, ifølge borettslagets ledere.

— Jeg vil anslå at 85 prosent av beboerne plages mye, mens resten plages veldig mye, forteller Trygve Helleren, for mange kjent som innehaver av Texaco-stasjonen på Tinnheia fra 1978 til 2000. - Hva slags plager?

— Det er først og fremst støy. Veien går i en U rundt boligene våre, så vi får den to ganger per bil. Folk får problemer med søvnen, og kan ikke ligge med vinduet åpent. Noen sliter også med luftveisproblemer som følge av veistøv, svarer han.

Trafikken har vært et problem lenge, men stadig forverring gjør at enkelte beboere teller på knappene.

— Jeg må bare innrømme at vi vurderer å flytte. Vi våkner klokka fire-fem om morgenen, og må lukke vinduet på grunn av all trafikken. Vi har en hyggelig terrasse, men orker ikke sitte der om ettermiddagen. Det blir mer og mer slitsomt, forteller Helge Quidding.

Nye bomstasjoner i 2017

De har anbefalt kommunen flere tiltak for at snikere skal finne det mindre attraktivt å kjøre over Tinnheia. De har tro på både 30-sone og innsnevring av veibanen som mottiltak.

— Vi blir ganske fortvilet. Våre forslag til tiltak møter bare veggen. Det er ikke gehør for at dette er et problem, sier Quidding.

— De forslagene synes jeg ikke er spesielt gode, da kommer ikke bussen fram, forklarer avdelingsleder Per Kjelsaas i ingeniørvesenet.

De vil først se om den nye Vågsbygdveien, inkludert ny forbindelse fra E 39 i Kolsdalen til Tinnheia fra juni neste år, kan bøte på problemet.

Rushtrafikken forbi bomstasjonene er noe redusert siden avgiften ble innført i september.

— Det er jo ofte sånn at enkelte utnytter sideveier for å komme seg rundt, men fra vår side kjenner vi ikke til dette problemet på Tinnheia, forteller daglig leder Gunnar Haddeland i Nye Kristiansand Bompengeselskap,

Arbeidet med en ny bompengering for Kristiansand er i gang. Denne skal iverksettes fra 2017, innebærer at byen får nye bomstasjoner og at det blir vrient å snike seg unna.

Skal telle bilene med radar

Ifølge Kristiansand kommune er det kun fra Tinnheia det erkommet klager på eventuelle "rushtidssnikere".

— Vår registrering tyder på at ca. 36prosent av bilene er gjennomgangstrafikk. Dette er betydelig mindre ennbeboerne sier, men like fullt mye, sier avdelingsleder Per Kjelsaas iingeniørvesenet.

De telte over to timer i ettermiddagsrushet i november, vedå registrere bilnumre på to punkter, og se hvem som bare skulle forbi.

Innen en ukes tid skal de montere radar for å telle biler idøgnet på et bestemt punkt. I mars i fjor ble det registrert 8100 biler iinnkjøringen ved Idda, i 2010 ble det registrert 6700 biler fra motsatt side,krysset Eigevannsveien/Nikkelveien.

— Det er mye trafikk på et såntveinett, da blir det et problem med støy og trafikksikkerhet, erkjennerKjelsaas.