KRISTIANSAND: 21. juni neste år går startskuddet.

— Forskjellen er at mens Color Line Setesdal Tour er et landsveisritt som er litt tøft for de store masser, er dette et tur- og trimritt hvor alle kan delta på sykkelen de allerede har. Det er mye kortere og dessuten slipper de logistikken og overnattingen som følger med å sykle til Hovden, sier Jan Kåre Eriksen, som både er rittleder og daglig leder i Kristiansands Cykleklubb (KCK), som står bak begge massemønstringene.

Det er ei kort løype på 45 og ei lang på 62 kilometer. Start og mål er i Tresse, og de tøffeste og mest krevende partiene kommer kun i den lange løypa, som blant annet går opp den steintøffe bakken til Saga ved Kvarstein.

Vil vise fram byen

— Målet med løypa har vært å vise fram byen vår, og vi mener å ha laget en trasé som går gjennom noen av de flotteste områdene som er i Kristiansand. Men trolig er det de færreste som har syklet her, sier Eriksen.

Begge løyper skal blant annet innom områder som Tangen, Baneheia, Ravnedalen, Strai, krysse Otra, Jegersberg, Justneshalvøya, Marvika og Bertesbukta.

— Skal du laget et sykkelritt, må du gjøre det til noe spesielt. I et terrengritt er det ikke unormalt at du må bære sykkelen litt, og det må du også når du skal ned de 30-40 trappetrinnene til Gleodden i Bertesbukta. Men for dem som ikke orker, vil vi ha folk der som tilbyr hjelp mot at deltakerne avgir en klem, gliser Eriksen.

- Nå ut til Sykkel-Norge

Navnet "Palmerittet" indikerer at de ikke bare ønsker deltakere fra Agder.

— Vi ønsker at dette skal nå ut til hele Sykkel-Norge, og med dét navnet spiller vi på Kristiansand som et sted der du får oppleve sol og palmer. Deltakerne skal dessuten få oppleve at de er ved kysten, lover Eriksen.

Målet første året er 1000 deltakere.

— Planen er å vokse videre derfra, og vi tror at løypa er så fin at det er mange som vil være med. Vi har ikke satt et mål om hvor mange deltakere vi sikter mot, men Nordsjørittet startet med 150, sier Eriksen – og sikter til rittet i Rogaland som blir fulltegnet hvert år med 12.500 deltakere.

Tror at også CLST vil vokse

— Men kommer ikke Palmerittet og CLST til å stjele ryttere av hverandre?

— Nei, vi tror heller at begge rittene kommer til å rekruttere til hverandre i og med at de går på ulikt tidspunkt, sier Eriksen.

— KCK har hatt mål om å samle 5000 deltakere i CLST. Starter dere dette rittet i erkjennelse av at det tallet var overambisiøst?

— Vi gjør nok det, men det er ingen nederlag i seg selv. Vi ser på landsbasis at store turritt har hatt en stagnasjon, men hvis vi kan vokse til 3000 deltakere i CLST er det ideelt i forhold til det apparatet vi har i dag. Og med det nye rittet ser vi nye muligheter til å sikre inntekter som vil komme klubbens voksende antall barn og unge til gode, sier Eriksen.

CLST hadde 2000 deltakere på startstreken i år.

- Kan du sykle til Skagen, kan du sykle Palmerittet

— Du kan sykle med samme sykkel som folk sykler med til Skagen, og er du i form til sykle de 50 kilometerne dit, ja da er du i form til å delta her også, sier Tom R. Hansen - som selv har vært en av de flere tusen sørlendinger som har syklet Hirtshals-Skagen.

— Må du bytte dekk på sykkelen din?

— Nei, men det kan være du må hoppe av sykkelen et par-tre steder. Du kan til og med bruke sykkel med kurv på. Underlaget er stort sett grus/asfalt og traséen har ingen stygge utforkjøringer. Valget av løype har vært helt bevisst i forhold til å få med massene. Det eneste du ikke kan bruke er en racer, sier Hansen.

Han forteller at KCK har pratet om et slikt ritt i 10-15 år.

— Veldig gledelig at noen nå griper fatt i det. Jeg tror dette kan bli en snakkis på treningssentrer og på bedrifter, sier Hansen.

- Spennende konsept

Arrangementskoordinator Per Erik Mæhlum i Norges Cykleforbund tror Palmerittet har livets rett.

— Konseptet høres spennende ut, og det er viktig når du skal etablere noe nytt i en allerede trang kalender, i alle fall dersom de vil trekke deltakere utenfra Sørlandet. Jeg tror de kan nå massene siden det er lett tilgjengelig, og du slipper å kjøpe ny sykkel. Men de bør ha fokus på opplevelsen ved ruten, og ikke på konkurranse, det er allerede nok ritt i den kategorien, mener Mæhlum.