TÅRNET I ØRET: Med radio og propp i øret holder gjengen seg oppdatert på når de interessante flyene går inn for landing. Da gjelder det å være klar med kameraet. F.v. Adrian Leirvik Larsen, Philip André Bergset, Eirik Kristoffer Olsen og Kenneth Nguyen. Foto: Erlend Olsbu
GÅR I ARV: Geir Dag Olsen (55) har tatt med seg sønnen Eirik (16) på flykikking siden poden var seks år gammel. Nylig reiste de på en todagers tur til England hvor det meste av tiden ble tilbrakt på flyplassen. Foto: Erlend Olsbu
HØYDEPUNKTET: Lørdag ettermiddag landet det en Airbus A320 med "sharlets" på vingene for første gang på Kjevik. Det kunne ikke de flyinteresserte 16-åringene fra Kristiansand gå glipp av. F.v. Philip André Bergset, Eirik Kristoffer Olsen, Kenneth Nguyen og Adrian Leirvik Larsen. Foto: Erlend Olsbu

Se bildeserie øverst i artikkelen!

KRISTIANSAND: — Det er mange som spør hvorfor vi driver med dette. Jeg skjønner jo at en del synes det er rart, sier Eirik Kristoffer Olsen til Fædrelandsvennen.

Med lyden fra tårnet i øret gjør 16-åringen fra Vågsbygd seg klar til å forevige nok en landing på flyplassen på Kjevik. Sammen med ham står kameratene Adrian Leirvik Larsen, Philip André Bergset og Kenneth Nguyen. Fra åskammen overfor flyplassen har de fire 16-åringene god oversikt over det som skjer på rullebanen.

— Vi jakter på forskjellige selskaper og flytyper, sier Adrian Leirvik Larsen.

16-åringen fra Søm blir av kameratene utpekt som den mest entusiastiske av de fire. Minst to ganger i uka tar han turen til Kjevik.

— Vi sjekker Flight Radar og andre kilder på nettet, slik at vi vet når de interessante flyene lander, sier Adrian.

Airbus med sharklets

Lørdag ettermiddag er det ankomsten til et charterfly fra Gran Canaria som er høydepunktet.

— Det er en Airbus A320. De har nettopp begynt med "sharklets", det vil si finner på vingene. Det er første gangen en Airbus med sharklets lander på Kjevik. Boeing har brukt finner i mange år, men kaller dem "winglets", sier Kenneth Nguyen.

De fire kameratene ler når Fædrelandsvennen spør om de skjønner at det høres ganske rart ut at de synes det er så stort.

— Vi som holder på med dette skjønner jo at det er gøy. Det finnes jo mye andre folk er interessert i som vi ikke skjønner, sier Eirik.

— Sitte og se på tog, for eksempel. Det er en interesse jeg ikke fatter, sier Adrian.

Arvet interessen fra far

Kameratene forteller at det er en hard kjerne på seks-åtte flykikkere, eller "flyspottere" som de selv kaller seg, i Kristiansand. Ingen av dem er jenter.

— Fly er kanskje en guttegreie, sier Kenneth.

— Det er noen eldre damer som er med. I Oslo er det ei som pleier å hente folk på flyplasser og kjøre dem rundt, sier Eirik.

Selv arvet han sin interesse fra sin far, Geir Dag Olsen (55). Siden Eirik var seks år gammel har far og sønn reist rundt land og strand sammen for å kikke på fly.

— Jeg har vokst opp med dette, sier Eirik, som drømmer om å bli flygleder.

Interessen øker

Den store interessen for fly deles av mange over hele verden. I Norge har entusiastene samlet seg i foreningen Norsk spotter- og flyentusiastforening (NSFF), som nå har rundt 130 medlemmer.

— De siste årene har mange unge gutter kommet til. Det er gledelig. Tidligere var det stort sett godt voksne mannfolk som drev med dette, sier styreleder Tor Kjetil Dahl i NSFF.

Han opplyser at foreningen har medlemmer fra hele landet, men at miljøet er størst på Østlandet.

— Det er jo naturlig ettersom som det er der den største flyplassen, sier Dahl.

Ble jaget bort

Et av hovedformålene til foreningene er å være et bindeledd mellom flyspotterne og myndighetene.

— Vi jobber med at forholdene blir lagt til rette. De siste årene har flere flyplasser hatt egne dager for spottere, sier Dahl.

Ved enkelte flyplasser har det blitt etablert egne plattformer for spotterne. I Kristiansand er den beste utsiktsplassen på militært område.

Lørdag dukket militærpolitiet opp med beskjed om at det var "beredskap Alfa" og at spotterne derfor måtte fjerne seg. Etter en kort diskusjon fikk gjengen lov til å bli til Fædrelandsvennen var ferdig med intervjuet.

— Vi ble jaget bort med en gang etterpå. Vi fikk beskjed om at neste gang måtte vi avtale på forhånd, sier Eirik Olsen.

Beredskap Alfa ble innført ved samtlige militærleire i Norge i februar. Den innebærer tiltak på laveste nivå, det vil si en skjerpet årvåkenhet.

- Gode forhold for flyspottere

— Kjevik er en bra flyplass for flyspottere, ettersom det er mye innsyn og gode muligheter til å ta ta bilder, sier lufthavnsjef Thomas Langeland til Fædrelandsvennen.

Har har ikke vært i kontakt med flykikkermiljøet, men sier at døren er åpen dersom de har noe på hjertet.

— De må bare ta kontakt dersom det er noe vi kan hjelpe til med, sier Langeland.

Når det gjelder muligheten til å oppholde seg på åskammen henviser han til Forsvaret.

— Der har ikke vi noe vi skal ha sagt, sier Langeland.