VENNESLA: — Veivesenets mann begrunnet avslaget med at vi har hatt få ulykker de siste 30 årene. Jeg frøs på ryggen over tankegangen. Mener de vi skal ofre noen før vi får veilys? Vi har ingen å miste, sier Olav Aasen, som både er lokal forkjemper og kommunestyrerepresentant.

— Det argumentet hører vi hele tiden. Men vi har ikke penger til dette, og må prioritere viktigere ting. Det er en kjensgjerning at riksvei 9 ved Kile ikke er ulykkesbelastet, svarer senioringeniør Kjell Stangbroli i Statens Vegvesen.

I snø og mørke

Snart skal barna stampe i snø langs veien i stummende mørke. Busstoppene ligger både i 60- og 80-sonen. Særlig om morgenen farter vogntogene og tømmerbilene forbi Kile. På ettermiddagen må barna krysse stamveien fra busstoppet for å komme hjem.

— På stoppet i 80-sonen setter ikke sjåførene av barn, med mindre en voksen venter på dem. Ofte kjøres de til neste stopp i 60-sonen. Da må de gå langt langs stamveien, sier leder i bygdeutvalget, Trygve Frivoll.

Beboerne krever lys på en strekning på ca 1,5 kilometer. Det vil koste cirka 1,5 millioner kroner.

— Vi har kjempet i årevis. De siste årene har veivesenet sagt at det nok vil skje noe neste år. Vi har trodd på det, men årene går. I år lovet de nærmest at alt var i orden. Men da vi etterlyste saken, hadde de vel ikke snakket sammen, sier Aasen.

Han er også bussjåfør i Setesdal, og sier Kile, så vidt han vet, er den siste bygda langs riksvei 9 mellom Hovden og Kristiansand som ikke har veilys.

De fleste får nei

Avdelingsingeniør Jon T. Hodne bekrefter at han har hatt flere samtaler med Olav Aasen, men han sier han aldri har lovet mer enn å ta det opp.

Senioringeniør Kjell Stangbroli medgir at det nok har vært noen interne glipper i kommunikasjonen, men uansett ville ikke det endret på saken.

— Vi får inn søknader om skilt, humper, rekkverk og lys hele tiden. Hver august gjør vi en vurdering for budsjettet for neste år. Vi får cirka 25 søknader, kanskje fire eller fem godkjennes. Det kommer an på, sier Stangbroli.

— Har dere åpne søkeprosesser?

— Nei, vi annonserer ikke. Men de kommer likevel. Vi gjør en faglig trafikksikkerhetsvurdering, og vi forholder oss til kommunale planer for trafikksikkerhet. De på Kile bør få kommunen sin på banen, det kan hjelpe dem litt, sier han

Mange år

— Når kan de få veilys, det er tross alt en stamvei?

— Nå har vi sagt nei for neste år. Dette er ikke prioritert. Rekkverk og reduksjon av utforkjøringer er det vi prioriterer nå. Det vil nok gå mange år, med mindre vi får mer penger å rutte med, sier Kjell Stangbroli.

Politiker engasjerer seg

— Det kan ikke være sånn at det må skje ulykker før noe fornuftig skjer. Jeg synes heller veivesenet kunne være føre var, sier leder i bygg- og miljøutvalget i Vennesla, Solveig Robstad (Ap).

Hun vil nå ta fatt i veilys-saken på Kile, og etterlyse hva som står i kommunens trafikksikkerhetsplan.

— Vi må trolig oppdatere den planen. Vennesla må ikke gå glipp av midler til viktige tiltak fordi vi ikke har prosjektene med i planene våre. Jeg synes uansett det er merkelig at veivesenet ikke prioriterer veilys på stamveien forbi ei bygd som Kile, sier Robstad.