AGDER: — Jeg har arbeidet for hardt for at E 39 fra Søgne til Ålgård skal planlegges helt møtefri, og nå legger vi fram nye planer som gjør det mulig, sier regionveisjef Kjell Arne Davik til Fædrelandsvennen.

Veivesenet har til nå anbefalt at ny E 39 skal bygges etter det såkalte midtrekkverk-alternativet til 17,2 milliarder kroner. Men i dette alternativet, som går ut på firefelt vei fra Søgne til Vigeland og to- og tre felts deretter, er det ikke lagt inn møtefrie tunneler.

DEBATT: Hvordan bør fremtidens vei bli? Si din mening i debatten!

To løp i tunnelene

Dette endres nå. Veivesenet anbefaler at tunnelen mellom Vigeland og Lyngdal bygges i to løp med en gang. Deretter vil veivesenet at det planlegges for to-løps tunneler mellom Lyngdal og Egersund, men at løp to ikke bygges før trafikken passerer 8.000 biler i døgnet.

Dette forbedrer prosjektet vesentlig, og vi gjør dette på bakgrunn av alle høringsuttalelsene vi har fått inn

— Dette forbedrer prosjektet vesentlig, og vi gjør dette på bakgrunn av alle høringsuttalelsene vi har fått inn. Vi sender nå vår anbefaling til samferdselsdepartementet, sier Davik, som er glad for endringen.

- Men sminker dere bare midtrekkverkalternativet litt. Hvorfor ikke firefelt?

— Nei, nei. Firefelt er vesentlig dyrere. Dessuten er firefelts vei ekstremt dyr og vanskelig å vedlikeholde, ikke minst om vinteren, i områder med lav trafikk. Midtrekkverk-alternativet vil si standard som Brokelandsheia. Det blir en meget bra vei, sier Davik.

- Ikke godt nok

Det er leder for aksjonen Nei til Frontkollisjoner, Geirr Tangstad-Holdal delvis enig i, men ikke helt.

Tangstad-Holdal startet sin aksjon i 2006 etter at hans søster Anne Cathrine Holdal, mannen Arnt Olav Steisnland og datteren, bosatt på Hægeland i Vennesla, døde i en møteulykke nettopp på E 39 ved Egersund. Bare på Sørlandet har aksjonen hans over 11.000 sympatisører, anslått ufra tall på sosiale medier.

Vi tar veivesenets nye holdning som en seier for vår kamp

— Vi tar veivesenets nye holdning som en seier for vår kamp. For oss er møtefri vei poenget, ikke nødvendigvis fire felt. To pluss ett felt kan være bra. Men det merkelige er at myndighetene nå jobber med å senke grensen fra 8.000 til 6.000 biler i døgnet for å sette opp møtefrie tunneler. Da er det snodig at man på Sørlandet skal beholde 8.000. Det er altså fremdeles ikke godt nok, sier Tangstad Holdal, som ikke kjører Kristiansand-Stavanger før ny møtefri vei er på plass hele strekningen.

DEBATT: Hvordan bør fremtidens vei bli? Si din mening i debatten!

- Det tør jeg ikke, sier han.

Veivesenets nye tunnel-løsninger vil fordyre midtrekkverk-alternativet med mellom tre og fire milliarder kroner, ifølge prosjektleder Karl Sandsmark. Samtidig viser nye tall at firefeltsalternativet blir billigere enn tenkt.

Den nye midtrekkverkløsningen vil koste mellom 20 og 21 milliarder. Full firefelt-utbygging vil koste 28,5 milliarder kroner. Davik sier vedlikehold og drift er vel så viktig som kostnader når veivesenet anbefaler midtrekkverk-løsningen.