KRISTIANSAND: — Det er klart at dette er urettferdig. Når jeg betaler det samme i kommunale avgifter som andre innbyggere, så burde vi ha blitt behandlet likt, sier Odd Bakkejord.

Han bygget huset sitt i Koggeveien i Voiebyen i 1967. 45 år senere blir den kommunale stikkveien inn til hans og naboens hus omgjort fra kommunal til privat vei. Cirka 60 veier i Kristiansand kommune er nå omklassifisert fra kommunal til privat vei. Rundt 140 andre veier vurderes i tillegg omklassifisert.

BREVET: Her er brevet som forteller Odd Bakkejord at stikkveien inn til huset hans mister kommunalt veivedlikehold. - Dette er urettferdig, mener 75-åringen. Foto: Jon Anders Skau

— På pengejaktKommunens begrunnelse for å omgjøre stikkveien i Koggeveien, er blant annet at det er få husstander som benytter veien, samt at det ikke er rom for brøytebilen til å snu. Bakkejord mener på sin side at det er god plass til å snu.

— Jeg tror Kristiansand kommune bruker for mye penger, og at de nå er på desperat jakt etter penger for å dekke utgiftene sine. De har jo brukt 1500 millioner kroner på et operahus. Kristiansand er en liten by, og det er ikke så mange av de 83.000 innbyggerne som er skattebetalere, fortsetter 75-åringen.

Bekymret

Han fortviler over at han og naboen nå selv må sørge for snøbrøyting, strøing, feiing og asfaltering av veien.

— Vi må betale alt vedlikehold helt fram til avkjørselen. Det sier seg selv at folk som har bodd i området i 45 år, ikke akkurat blir yngre, sier Bakkejord, som lurer på hvordan han og naboen nå skal organisere snøbrøytingen og fordele utgifter knyttet til veivedlikehold.

Må oppfylle veinormalen

Jon Petter Langfeldt er avdelingsingeniør ved vei - og prosjektavdelingen hos ingeniørvesenet i Kristiansand kommune. Foto: Tormod Flem Vegge

Jon Petter Langfeldt er avdelingsingeniør ved vei — og prosjektavdelingen hos ingeniørvesenet i Kristiansand kommune. Han forteller at kartleggingen av private stikkveier i Kristiansand startet i 2007, etter vedtak fra byutviklingsstyret.- Kommunale veier og stikkveier som ikke tilfredsstiller kravene i veinormalen, som bredde, lengde, antall boenheter tilknyttet veien og ikke minst snuplass, skal gjøres om til private veier, opplyser Langfeldt.

— Vi må legge lista en plass, og vi prøver å få på plass en felles standard på hvilke veier som skal ha privat eller kommunal drift. En stor traktor med snøfreser krever plass til å snu. Dette handler også om sikkerhet, både for mennesker og med hensyn til parkerte biler ved veien, tilføyer han.

- Urettferdig?

— Tiltaket oppleves for mange som urettferdig. Hva tenker du om det?

— Jeg har full forståelse for dette. Det kan oppfattes slik når man mister et gode. Men vi har 300 kilometer med privat vei i kommunen allerede, så det er mange andre som er i tilsvarende situasjon.

— Er hensikten med omklassifiseringen å spare penger?

— Det er også et moment. Kristiansand har 550 kilometer kommunal vei å vedlikeholde. Hvis vi også skulle hatt vedlikehold på alle de private veiene også, så antar jeg at det ville kostet mellom 20 og 25 millioner kroner ekstra årlig.

— Har du fått mye kjeft for omklassifiseringen?

— Ja, jeg har fått mye kritikk. Vi gjør skjønnsmessige vurderinger utover fastsatte kriterier, noe som er en arbeidskrevende prosess. Etter klage, kan vi gjøre en ny vurdering av veien, påpeker Langfeldt, som understreker at en del veier i Kristiansand også gjøres om fra private til kommunale.