KRISTIANSAND: Ferske tall viser at 71,8 prosent av elevene i Vest-Agder fullførte og besto videregående opplæring i løpet av fem år. Det er over landsgjennomsnittet på 69,3 prosent.

Ved idrettsfag er det flest elever som gjennomfører videregående skole.

— Dyktige lærere

Avdelingsleder for idrettsfag ved Kristiansand katedralskole Gimle (KKG) er ikke overrasket.

Vegard Witsøe

— Vi har ekstremt dyktige og dedikerte lærere, svarer han på spørsmål om hvorfor idrettsfag ligger på topp i gjennomførings-statistikken.Elevene Erlend Bransdal, Joachim Krossen, Malin Brekka Pedersen og Tina Mangseth er alle glade for at de valgte idrettsfag. De får jo tross alt drive med hobbyen sin i skoletiden.

— Vi starter dagen med fysisk aktivitet, og det gjør det lettere å ha teorifag senere, sier Brekka Pedersen.

— Også er vi en veldig sammensveiset gjeng som har et godt miljø, mener Erlend Bransdal.

Elevene er overbeviste om at et godt klassemiljø kan få flere elever til å gjennomføre skolen.

- Karakterer er viktig

Arly Hauge

Idrettsfag er den programlinjen der gjennomføringsraten er høyest, mens den er lavest for programlinjen teknisk og industriell produksjon. Utdanningssjef i Vest-Agder fylkeskommune, Arly Hauge, mener at forskjellene i gjennomføringsrate henger sammen med karakterer.— Programområder som har elever med høyere grunnskolepoeng, som for eksempel idrettsfag, vil ha en større gjennomføringsrate, forklarer Hauge.

Han er fornøyd med at statistikken viser at Vest-Agder ligger over landsgjennomsnittet når det gjelder gjennomføring av videregående skole. I tillegg er Vest-Agder et av de fylkene som har flest elever inne i opplæring akkurat nå. Vest-Agder er også det fylket der færrest antall elever faller fra i løpet av skoleåret.

- Flere læreplasser

I forbindelse med Ny Giv-prosjektet er det en nasjonal målsetning å øke andelen elever som består videregående opplæring fra 69 til 75 prosent. For Vest-Agder fylkeskommune er det overordnede målet at andelen skal øke til 77 prosent.

— Det er godt å se at vi er på riktig vei. Det gjøres en formidabel innsats i skolen og hos lærebedriftene, sier Hauge.

Men fremdeles har Vest-Agder mye arbeid som gjenstår.

— Det gjelder spesielt arbeid for å få flere læreplasser, arbeid for å øke antallet som består i fellesfag, spesielt matematikk, og det å bedre overgangen mellom ungdomsskole og videregående, fortsetter Hauge.

Det er leder for hovedutvalget for kultur og utdanning i Vest-Agder Fylkeskommune, Olav Haavarstad, enig i.

— Vi er fremdeles ikke fornøyd med at så mange dropper ut. Å få flere til å gjennomføre er vår første prioritet når der gjelder utdanning, sier Haavarstad.

- Felles ansvar

Han mener at antall læreplasser er det viktigste tiltaket med tanke på å få flere til å gjennomføre skolen.

— Her må vi ta et felles ansvar, både i det offentlige og næringslivet, sier Haavarstad.

I tillegg trekker han fram økt satsing i grunnskolen som et viktig tiltak. Elevene i Vest-Agder kommer inn i videregående opplæring med grunnskolepoeng under landssnittet.

— Vi er det nest svakeste fylket med tanke på grunnskolepoeng. Vi må gjøre en jobb i grunnskolen som fører til at elevene er bedre rustet til å fullføre videregående opplæring, mener Olav Haavarstad.

- Ikke i mål

Prosjektleder for Ny Giv i Vest-Agder, Sheila Benestad, er glad for at det går den rette veien når det gjelder gjennomføringsstatistikken.

Sheila Benestad

— Vi er ennå ikke i mål, men vi er i gang med en veldig god prosess. All takk til alle lærere, fagopplæringen i fylkeskommunen, opplæringskontor og bedrifter som tar inn lærlinger, sier Sheila Benestad.Hun kan fortelle at det jobbes knallhardt med å få flere til å gjennomføre videregående skole.

— Lærere får skolering, og vi har en null hull-strategi, der vi hjelper elever med å ta opp igjen eksamener de stryker på. Dessuten jobber vi knallhardt med å få læreplasser til flest mulig, sier Benestad videre.