Navs kvalifiseringsprogram blir markedsført som en vei ut av fattigdom. Mennesker som går på sosialhjelp eller står i fare for det, skal hjelpes over i arbeid gjennom et eget program.

Men dette fungerer ikke godt nok i praksis, ifølge Fylkesmannen.

— Nav Kristiansand har ikke et system som sikrer at dette blir gjort på en forsvarlig måte. Det må de sikre, sier Britt Møll Abrahamsen, fungerende avdelingsdirektør ved samfunnsavdelingen hos Fylkesmannen i Vest-Agder.

Etter et tilsyn de gjorde av kvalifiseringsprogrammet, får Kristiansand kommune avvik for at de ikke gjennomfører programmet forsvarlig.

Flere hull

Dette er noen av funnene fylkesmannen gjorde da de gikk gjennom 14 saker i kvalifiseringsprogrammet:

  • I halvparten av sakene som fylkesmannen gikk gjennom, har brukerne fått støtte til å delta i et program. Problemet er at det ikke foreligger et slikt program eller at det er utløpt.

  • I tre av de 14 sakene har saksbehandlingstiden gått over fristen på seks måneder.

  • Det er ventelister på tiltak som brukerne skal gjennom.

  • Det er en uklar ansvarsfordeling i oppfølgingsavdelingen.

— Når man får rett på slik støtte, har Nav en plikt til å lage et program som skal fylle visse vilkår og gå over to år, og der målet er at vedkommende skal ut i arbeid. Når det ikke foreligger et slikt program, er det Navs ansvar å bruke alle sine virkemidler for få laget et, sier Britt Møll Abrahamsen.

— Blir denne gruppen forsømt av Nav?

— Ordet forsømt er ditt. Vi mener de ikke har et system som ivaretar de på en forsvarlig måte.

Dokumentasjon

Fylkesmannens tilsyn i Kristiansand var en del av et landsomfattende tilsyn ved flere Nav-kontorer.

— Vi er ikke glade for det avviket vi fikk, og ser at vi har områder der vi kan forbedre oss, sier Elisabeth Engemyr, leder for Nav i Kristiansand.

Men Engemyr mener at de rundt 170 som deltar i Navs kvalifiseringsprogram får en god oppfølging. Problemet er at Nav ikke dokumenterer det de gjør godt nok. Dermed blir det avvik.

— Jeg sier ikke at det ikke er noe i denne tjenesten vi kan forbedre, men først og fremst dreier det seg om mangel på dokumentasjon. Vi har ansatte som brenner for brukerne og som gjør en strålende jobb, sier Engemyr.

— Vil det si at brukerne selv ikke er blitt skadelidende?

— Jeg kan ikke garantere at ingen har blitt skadelidende. Det jeg håper og tror, er at mye skyldes mangel på dokumentasjon. Men nå skal vi gå gjennom hver enkelt sak og rydde opp.

En gang

Fylkesmannen i Vest-Agder mener det er viktig at Nav nå ordner opp.

— Dette programmet kan du bare få en gang i livet. Da er det desto viktigere at det gjøres på en god måte, sier Britt Møll Abrahamsen.

Elisabeth Engemyr lover at Nav vil gå gjennom hele kvalifiseringstjenesten.

— Vi har allerede begynt å gå gjennom avvikene og vil bruke januar og februar til å sette i verk tiltak. Vi vil bruke denne tilsynsrapporten til å forbedre våre tjenester.