Mangelfull opplæring: Bare halvparten av landets tiåringer kan svømme, og det er enorme sprik i svømmeundervisningen for barn på Sørlandet. Foto: Torstein Øen
Fornøyd med svømmeundervisningen: - Vi har spesialiserte svømmeinstruktører, som gir effektiv og god opplæring. Der tror jeg vi er bedre enn andre kommuner, sier Svein Tore Kvernes. Foto: Torstein Øen

AGDER: — Det er alt for lite med 20 timer svømmeopplæring. Da bør man sende barna på svømmekurs utenom skoletiden.

Fornøyd med svømmeundervisningen: - Vi har spesialiserte svømmeinstruktører, som gir effektiv og god opplæring. Der tror jeg vi er bedre enn andre kommuner, sier Svein Tore Kvernes. Foto: Torstein Øen

Det sier Per Rune Eknes, president i Norges svømmeforbund. Han er bekymret for manglende svømmeundervisning blant skoleelevene på Sørlandet. Han tror ikke elever får nok timer i vann til å nå kompetansemålet i læreplanen, som sier at fjerdeklassinger skal være svømmedyktige og trygge i vannet.— Barn trenger i snitt 45 timer svømmetrening i løpet av ett år for å lære seg å svømme. Da sier det seg selv at opplæringen blir marginal når de får under halvparten. Selv om det sikkert er noen som klarer det likevel, sier Eknes.

En undersøkelse i regi av Norges Svømmeforbund viser at 50 prosent av norske tiåringer ikke kan svømme 200 meter. Samme undersøkelse viser at 11 prosent av elever i femteklasse ikke klarer å svømme 25 meter sammenhengende, samt at 17 prosent blant barn med minoritetsbakgrunn ikke kan holde seg flytende i det hele tatt. Eknes ser på gode svømmeferdigheter som avgjørende for egen sikkerhet.

— Kan du ikke svømme, har du ingenting på sjøen å gjøre. Jeg mener det er viktigere å kunne svømme enn å bruke redningsvest, sier Eknes.

- 20 timer er godt nok

Fungerende direktør for oppvekstsektoren i Kristiansand kommune, Svein Tore Kvernes, mener på sin side Kristiansand har en solid og betryggende svømmeopplæring.

— Kristiansand har et strukturert og godt program med tanke på svømmeopplæring. Vi har spesialiserte svømmeinstruktører, som gir effektiv og god opplæring. Der tror jeg vi er bedre enn andre kommuner, sier Kvernes.

Han forklarer at hvert enkelt barn følges systematisk opp. I løpet av kurset klareres barna av instruktørene hvis de svømmer bra. Barna som ikke er svømmedyktige etter 20 timer med svømming, får tilbud om ekstratimer.

— Mindre kommuner har kanskje flere svømmetimer enn oss, men de bruker ofte allmennlærere, som ikke har samme erfaring med svømmeopplæring. Derfor har de nok ikke samme kvaliteten på undervisningen som oss. Det er også store utfordringer knyttet til transport til og kapasitet på anleggene i Kristiansand. Skulle vi hatt samme opplegg som de små skolene med eget basseng, hadde vi hatt 350 grupper til bading i uken.Det er umulig, sier Kvernes.

- Hjemmet må hjelpe til

Skolefaglig rådgiver i Søgne Kommune, Tor Johan Haugland, sier de har omorganisert svømmeopplæringen i kommunen, og at de nå arrangerer et tolv timers intensivt svømmekurs for elevene i tredjeklasse. Svømmelærerne i kommunen er fornøyde med resultatene, og elevene som ikke behersker vannet før kurset er over, får ekstra oppfølging siden.

— Mange elever når opp i henhold til kompetansemålet etter kurset. De som ikke klarer det, blir tatt med i ekstrakurs i etterkant, sier Haugland.

Han er likevel klar på at skolen ikke kan ta hele ansvaret for svømmeopplæringen til barna.

— Vi tilbyr ikke nok timer til at et barn kan bli svømmedyktig, men skolen kan ikke alene ta ansvar for hele svømmeopplæringen til barna. Det er viktig at hjemmet hjelper til, sier Haugland.