KRISTIANSAND: — Det hender at jeg kjører over Varoddbroa med hjertet litt i halsen. Du er veldig klar over hva som kan bli konsekvensen hvis noe går galt, sier lastebilsjåfør Stian Øina Vestøl (24) til Fædrelandsvennen.
— Et uhell med et vogntog og en bil går som regel greit. Er det en moped eller motorsykkel involvert, blir det personskade, sier kollega Torgeir Dahl (56).
LES OGSÅ:
Frigir navn etter dødsulykke
Begge kjører lastebil for Veøy As i Kristiansand og peker på Varoddbroa som en av de verste strekningene de kjører. Hovedfartsåren gjennom Kristiansand er ikke klassifisert som motorvei, og mopeder og vogntog ferdes dermed side om side langs firefeltsveien.
— Det er ikke motorveistandard, men farten er jo som på en motorvei, sier Dahl.
20 km lang omvei
For mopedister som skal fram og tilbake til Sørlandsparken er alternativet å kjøre en 20 kilometer lang omvei langs Ålefjærveien.
Sist uke omkom en 20 år gammel mopedfører etter en ulykke på broa. En ulykkesoversikt laget av Statens vegvesen viser at det tidligere har vært fem mopedulykker på selve broa. Den siste som ble registrert skjedde i 1992. Alle ulykkene skjedde på den gamle Varoddbroa i østgående retning.
— Det er verst å kjøre østover. Veien føles mye trangere i den retningen. Mopeder og andre saktegående kjøretøy gjør at det er veldig mange biler som skal skifte fil. Det er utfordrende for oss som kjører tunge kjøretøy, med store blindsoner både langs sidene og foran, sier Vestøl.
Flere ulykker i Kristiansand
I løpet av nærmeste framtid starter byggingen av en ny Varoddbro i østgående retning. Når broa står ferdig, etter planen i 2019, blir det tre kjørefelt i hver retning over Topdalsfjorden.
— Det blir et eget kollektivfelt, hvor også mopeder kan kjøre, sier fungerende avdelingsdirektør Tor Alf Høye i Statens vegvesen.
Oversikten fra veivesenet viser at det har vært 29 mopedulykker på europaveien mellom Oddernes og Dyreparken. Det er like mange som mellom Grimstad og Drammen. Ulykkesoversikten viser også at Kristiansand har ti ganger flere mopedulykker langs europaveien enn noen andre sørlandskommuner. Også i Oslo og Stavanger er tallene lavere enn i Kristiansand, mens de i Bergen er høyere. [Her kan du selv studere statistikken til veivesenet.](https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart/#kartlag:geodata/hva:(~(id:571,filter:(~(typeId:5090,operator:'*3d,verdi:(~6507))),farge:'0_0))/hvor:(vegreferanse:(~'EV18,'EV6,'EV39,'EV134,'EV16))/@180710,6601137,6)
Veivesenet hadde tirsdag ikke anledning til å gå dypere inn i statistikken, som inkluderer ulykker helt siden 1970-tallet og fram til i dag.
— Jeg er usikker på hva som ligger i disse tallene, så jeg tør ikke uttale meg noe om variasjonene fra sted til sted, sier Høye.
Det er uvisst om det har vært forskjellig praksis for registrering og det er derfor vanskelig å sammenligne strekninger. Ifølge Høye er det registrert 17 mopedulykker langs E 18 fra havna i Kristiansand til grensa til Aust-Agder de siste ti årene.
Vil ha bredere vei
Leder av Agder transportarbeiderforening, Jan Erik Aksnes, sier at mopedtrafikken langs hovedfartsåren i Kristiansand er et mye diskutert tema blant yrkessjåførene i Agder.
— Det er mange nestenulykker. Nå om sommeren merker vi at det er en del flere mopeder enn vanlig på veien ut mot Dyreparken og Sørlandssenteret. Det antar jeg har sammenheng med at det er mange som kjører moped fram og tilbake til sommerjobb, sier Aksnes. Han mener bredere veiskuldre ville ha bedret situasjonen.
— Da hadde det vært lettere å komme seg forbi, sier Aksnes.
Tillitsvalgt Tore Lie i Nettbuss Sør kjører også over Varoddbroa daglig.
— Du føler en viss frykt. Vi er veldig bevisste på å holde god avstand og følge med i speilet. Mopedene kjører jo bare i 40, så da blir det fort en opphopning og mange som skifter felt, sier Lie.