KRISTIANSAND: — Allerede i februar vil vi bevege oss i nærheten av Tredje Stampe, og da kommer vi inn i langt mer utfordrende partier. Usikkerheten ligger i hvor mye sprekker vi støter på og hvor porøst fjellet er, sier Arne Birkeland, utbyggingssjefen i Statens vegvesen Vest-Agder.Han innrømmer at lederne i veivesenet er spente, nå når arbeidet snart går inn i den første kritiske fasen. Men han bedyrer at de ikke er redd for at dette skal gå galt.- Det er klart vi er spent før vi skal inn i dette området. Men støter vi på uforutsette problemer, er vi bestemt på å være tålmodige. Vi har strenge krav til vanninnsig i tunnelen, og går ikke videre før den er tett, sier Birkeland.Kan bli kostbart

Etter at sørspissen av Tredje Stampe er passert, venter nye og trolig enda større utfordringer. Fra det vestgående hovedløpet i tunnelen skal det sprenges en sløyfe som går under Andre Stampe og videre ned til Festningsgata. Dette området ble på forhånd utpekt som det vanskeligste og mest kritiske i hele prosjektet.- Vi er klar over at dette er en problematisk etappe, men vet ikke sikkert hvordan det blir før vi er fremme. Uansett tror jeg dette skal gå bra, for dette blir mest et spørsmål om tålmodighet og kroner og øre. Jeg er sikker på at vi får det tett, men det kan komme til å koste mer enn vi har tenkt oss, sier Birkeland.Og veivesenet ble advart på forhånd. I en uttalelse som ble innhentet fra et uavhengig konsulentfirma sommeren 1997, heter det at det aktuelle området under Andre Stampe er krevende, og at det får konsekvenser for «kostnad og arbeidsomfang». Den gang skrev Arne Birkeland og Egil Tveide til Kristiansand kommune at de syntes uttalelsen var konservativ og forsiktig. Det mener Birkeland fremdeles.- En konsulent ønsker å være på den sikre siden, for det ligger i selve oppdraget. Men konsulenten konkluderte også med at prosjektet er teknisk gjennomførbart, sier utbyggingssjef Birkeland.Blir krevende

Det var Bjørn Buen, rådgiver i ingeniørgeologi, som leverte uttalelsen til Statens vegvesen Vest-Agder i juli 1997. Når det gjelder tunnelen under Andre Stampe, skriver han at «rampen fra vestgående løp til Festningsgaten vurderes som teknisk krevende både hva angår bygging og tetting». Han viser til svakhetssoner med betydelig bredde i fjellet, og at vann lett kan trenge gjennom massene. «I tillegg til dette kommer komplisert geometri i krysset til hovedtunnelen,» skriver Buen, som tilføyer at krysset også er lokalisert slik at det skjæres av en betydelig svakhetssone.- Jeg står ved at dette kommer til å bli vanskelig og ressurskrevende, men det bør være mulig å få til. I så fall kreves en dyktig entreprenør, god kontroll og mye tålmodighet, sa Bjørn Buen til Fædrelandsvennen sent i går kveld.