KRISTIANSAND: Konservator Frank Falch tar Fædrelandsvennen med på en vandring rundt i tredje etasje. Her er det moderne kunst, kunsthåndverk, en egen avdeling med Munch, og vi ender opp i delen som huser de eldste arbeidene.— Her henger det mange skatter, skapt av nasjonale kunstnere og kunstnere med regional tilknytning. Det er ikke lett å velge, medgir Frank Falch.Konservator Frank Falch stopper ved er et lite oljemaleri, «Nød», malt av Adolph Tidemand i 1974. Tidemand er blant annet kjent for «Haugianerne».- «Nød» er en krass sosialskildring og er spesielt interessant fordi det ble malt av en kunstner som ellers malte idylliserte folkelivsskildringer.Frank Falch beskriver «Nød» av Tidemand som skisseaktig i den forstand at overflaten er mindre glatt enn det som var vanlig.Neste bilde konservator Falch velger seg, er et portrett som heter «Slagsbror». Det er malt i 1867 og kom inn i samlingen i 1935.- Olaf Wilhelm Isaachsen ble født i Mandal og utdannet seg i Christiania, D»sseldorf og Paris. Han malte mange setesdalsmotiv. Et av dem er «Slagsbror». Bak på blindrammen har Isaachsen blant annet skrevet: «En seterdalsk Slagsbroder - udmærker sig ved en usedvanlig Elasitisitet og Sprækhed, er dertil hidsig .»- Tendensen til impresjonisme er tydelig ved måten lyset reflekteres i de gylne knappene på modellens drakt. Karakteristisk for impresjonismen er at lyset oppløser formen, forklarer Falch mens vi går videre.En annen anerkjent kunstner fra Sørlandet er Amaldus Nielsen. «Linadalen ved Mandal» ble malt i 1911.- Amaldus Nielsen er ikke kjent for det storslåtte. Hans kunst kan mer karakteriseres som intim og pittoresk. I dette naturbildet skapes rommet i bildet ved at himmelen speiler seg bekken. «Linadalen ved Mandal» ble gitt som gave til kunstsamlingen i 1954 av kunstnerens datter Margrethe Wangensteen Wiik.Vi ser fram til å åpne museets dører. Endelig får vi anledning til å vise fram store deler av samlingen som tidligere kun er vist sporadisk. Nå kan vi bruke den slik den bør brukes, sier konservator Frank Falch.