— Bystyret har vedtatt at det skal være mulig å ta imot to ferjer samtidig. For å klare å håndtere det, vurderer vi å bygge to etasjer på biloppstillingsplassen, forteller havnedirektør Halvard Aglen.

Dette kom fram på et frokostmøte i Næringsforeningen tirsdag morgen, der Aglen redegjorde for fremtidsplanene til Kristiansand havn.

Tanken om å bygge i to etasjer er en følge av at bystyret i 2013 vedtok at ferjeleiet likevel ikke skal flyttes ut av byen til Kongsgård/Vige, og også bestemte at havna skal rigges for å kunne ta imot to ferjer på samme tid. Men det er svært trangt i området, så havnedirektøren har lett etter måter å få løst utfordringen på.

Havnedirektør Halvard Aglen har store planer for Kristiansand havn. Foto: Torstein Øen

— Jeg kjenner ikke til at noen andre havner i verden har laget en biloppstillingsplass på kaia i to etasjer, men det vurderer vi nå for å klare å håndtere to ferjer samtidig, sier Aglen.Prisen på bygget har han foreløpig ingen oversikt over. Tidshorisonten er også uavklart.

— Jeg tror nok dette kommer i fremtiden, men det vil først bli realisert når et rederi sier det ønsker tilbudet. Bygging av to etasjer er avhengig av etterspørsel fra ferjeselskaper. Jeg snakker med ferjeselskaper titt og ofte, men foreløpig er det ingen konkrete planer, sier Aglen.

Et anlegg på to etasjer for biloppstilling vil bli en permanent ordning.

Utfylling

Men før dette kan skje, skal en annen stor operasjon utføres i ferjehavna.

Aldri har så mange deltatt på et møte i Næringsforeningen som tirsdag morgen da havnedirektør Halvard Aglen la fram fremtidsplanene for Kristiansand havn. Foto: Torstein Øen

— Bygging av ny E 39 vil legge beslag på ca. 30 dekar av dagens ferjeterminal til anleggsgrunn og rigg. For å sikre at vi skal klare å opprettholde dagens ferjedrift, er det nødvendig å fylle ut inntil 30 dekar foran dagens kai innen veiarbeidet starter i 2018, sier Aglen.Han har ennå ikke oversikt over hva dette vil koste eller når arbeidet skal starte.

— Dette styres av Statens vegvesen. For at de skal få bruke grunnen vår, har de ansvar for at kapasiteten på ferjeleiet opprettholdes, sier Aglen.

Området er fra kommunens side allerede regulert til containerformål, så Aglen regner ikke med forsinkelser av den grunn.

— Grunnforholdene er virkelig krevende, men vi vet at det lar seg gjøre å fylle ut her, sier Aglen.

Mener det er god plass til to ferjer

Også utfyllingen foran havnekaia på inntil 30 mål er planlagt som varig ordning.

Aglen er ikke bekymret for at en utfylling skal krympe vannspeilet, og mener det fortsatt er god plass for to ferjer å manøvrere greit i havnebassenget.

— Men alt dette blir en særdeles krevende prosess, sier Aglen.

Ferjehavna skal flyttes slik at den i fremtiden blir liggende vest for dagens pir. Tuben blir revet.

Inntektene fra ferjedriften utgjør 40 prosent av havnas inntekter av en omsetning på ca. 100 millioner kroner i året. Å flytte ferjeleiet til Vige/Kongsgård ville ha kostet en milliard kroner, men er ikke lenger aktuelt.