I stedet blir bebyggelsen senket til maksimalt åtte etasjer.

— Det kom varsel om innsigelse mot høyhuset fra Avinor. Da har vi et valg; enten ta slaget eller ikke. For oss er ikke høyhuset så viktig, selv om vi mener det kunne vært til berikelse for byen. Derfor har vi valgt ikke å ta fighten, forklarer Jan Omli Larsen til Fædrelandsvennen.

Han er styreleder for Strømsheia Næringsutvikling AS og direktør for kommunale Kristiansand Næringsselskap AS, som eier halve næringsdelen i Strømsheia-planen.

- En impotent sak

I løpet av noen år skal en ny bydel anlegges ved Strømsheia, nær Rona. Utbyggerne planlegger 268 boliger, stort sett leiligheter, og 55.000 kvadratmeter kontorer med plass til over 2000 ansatte.

Næringsbygget i 19 etasjer var utvilsomt planens «høydare». Det erkjente flere av medlemmene i byutviklingsstyret, som torsdag godkjente utbyggingen.

- Jeg hadde håpet at høyhuset skulle få en portalvirkning. Med åtte etasjer blir det jo en impotent sak, og ikke det signalet høyhuset kunne gitt, mente Hans Otto Lund (H).

Slik blir Strømsheia. I bakgrunnen ses E 18 øst for Kristiansand sentrum. Foto: Rambøll

Flere snakket om at nettopp denne tomta var ideelt for et høyhus, uten å være til sjenanse for noen — med unntak av flypassasjerer- Dette er et sted som hadde tålt 19 etasjer. Begrunnelsen fra Avinor for å hindre det var noe komisk, mente Stian Storbukås (Frp).

Så vidt i faresonen

Utbygger argumenterte for høyhuset som et «fondmotiv», et element som viser at byen starter her. Politikerne støttet tanken da planen ble lagt ut på høring i fjor.

NETT-2x3-580pix.jpg

— For meg, som har positive høyhusvibber, er det kjedelig at dette nå er tatt ut av planen, men jeg forstår at saken er avklart, uttalte Eivind Haaland (KrF) torsdag.Den statlige flyplasseieren Avinorvarslet innsigelse ettersom planen bryter med høyderestriksjonene.

I restriksjonsplanen for Kristiansand lufthavn, Kjevik, er sirklingsområdet avgrenset til fire kilometer rundt rullebanen, med en høydebegrensning på 62,5 moh.

«Eksempelvis kan et eventuelt motorbortfall for fly under avgang kunne bli spesielt kritisk i forhold til hindersituasjonen på eksponerte områder», heter det i planen.

Strømsheia ligger så vidt innenfor faresonen - 3,5 km sør for Kjevik.

- Enten eller

Administrasjonen i kommunen har hele tiden ønsket å kutte byggets høyde fra kote 90 til 52 meter, av hensyn til terrenget og kollen ved siden av.

Nå føyer altså utbygger seg. Selv om de kunne plusset på et par-tre etasjer, lar de være.

— Enten må du bygge ordentlig høyt, eller åtte etasjer. Når du kommer over åtte etasjer, blir det en helt annen brannteknisk konstruksjon og et langt dyrere bygg, forklarer Jan Omli Larsen.

- Men politikerne er positive. Bøyer dere ikke av for tidlig?

— Det kan du alltids si. Men vi har altså valgt ikke å ta kampen.

Planen kommer til endelig behandling i bystyret neste uke.