Under er kort møte med pressen på Kjevik tirsdag morgen, sa Solvik-Olsen at målet var firefeltsvei til Lindesnes innen ti år.

Han sa også at målet var firefeltsvei videre vestover, men kan ikke si om han vil klare å gjennomføre valgkampløftet om å bygge firefelt helt til Stavanger.

Til Lindesnes

— Vi jobber for firefelts E 39 fra Kristiansand til Stavanger, og hadde mandag møte om prosjektet E 39. Utfordringen er å få vei med midtrekkverk og fire felt på plass uten å forsinke prosjektet som er på gang, sier Solvik-Olsen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skal kjøre buss fra Kristiansand til Lindesnes og tilbake, for å se standarden på E 39. Her før avgang Kjevik. Foto: Kjetil Reite

Om E 39 til Stavanger er på plass innen ti år, vil han ikke garantere.

— Målet er å framskynde ting og få alt på plass. Det er ikke noe poeng i å bygge en vei som ikke er framtidsrettet. Ambisjonene mine er å forsere den jobben som er planlagt, slik at ting skjer fortere. Innen ti år bør vi ha fått ny E 39 til i alle fall Lindesnes, om ikke lengre nord, sier samferdselsministeren.

Han sier at bedre samarbeid mellom statlige etater vil kunne gjøre at planlegging og utbygging skjer raskere.

Tar tid

På spørsmål om hva Ketil Solvik-Olsen tenker om situasjonen som har vært på Sørlandet i vinter, er samferdselsministeren klar:

— Trafikkmessig har det ikke vært akseptabelt at det stopper opp hver gang det kommer litt mer snø enn det som er normalt. Det er ikke bra og det skal jo ikke mye til før trailerne står skjevt i bakkene, sier han.

- Hva vil du gjøre med dette?

— Jeg jobber nå med å få ny E 39 på plass, men dette er ting som tar tid. Til høsten kommer vi til å lansere et pakkeforslag som blant annet går på økt kontroll av trailerne, svarer Solvik-Olsen.

Bør gå bedre

— Bedre samarbeid mellom veivesenet og politiet er også et av tiltakene det jobbes med, opplyser han.

Samferdselsministeren mener de tiltakene som er på gang, vil gjøre problemene mindre neste vinter.

— I sum vil dette gjøre at man har bedre virkemidler fra myndighetenes side til å stoppe vogntog som ikke er godt nok skodd. Og de som ikke har rette egenskaper til å kjøre på vinterveiene i Norge, sier FrP-toppen.