FØRSTE BRO: Gang- og sykkelbroa her vil bli realisert innen 2016, og går i forlengelsen av Østre Strandgate. Prisen er beregnet til 75 millioner, inkludert utbedringer av Lundsbroa til fordel for kollektivtrafikk. Foto: Vegard Damsgaard
ANDRE BRO: Den nordlige broa vil koste rundt 50 millioner, gå i forlengelsen av Tordenskjolds gate og havne mellom Telenor-bygget og Agder Energi-bygget på motsatt side av elva. Foto: Vegard Damsgaard
CHRISTIAN QUART-BROA: Dette er Herkulesbroa i Skien, som kostet 15 millioner. Formannskap ønsket en slags kopi av denne da den såkalte Christian Quart-broa sist gang ble diskutert i november 2011. I over ti år har bro vært planlagt på dette stedet. FOTO: SWECO Foto: SWECO

KRISTIANSAND: For billig blir det ikke: Prisen er beregnet til 125 millioner kroner totalt.

— Er det nødvendig med fire broer for gående og syklende ved siden av hverandre? Jeg stiller spørsmål ved behovet, det er ønske om nye gang-/sykkelveier over hele regionen, uttaler Johnny Greibesland (Sp) til Fædrelandsvennen da møtet i ATP-utvalget er avsluttet fredag ettermiddag.

Tidligere er det prosjektert ny bro like nord for Lundsbroa. I stedet ønsker ATP-administrasjonen nå å bygge to: Den første sør for Lundsbroa, den andre nærmere Oddernesbroa.

— Umiddelbart virker dette råflott, utbrøt Greibesland overfor kollegene i utvalget.

— Nødt til å gjøre noe

Det oppsto bølger da de sju kommunene fredag vedtok å sende søknad om 472 millioner kroner i statlige belønningsmidler til Kristiansands-regionen for perioden 2013–2016. Ifølge søknaden skal den sørligste broa – til 75 millioner – fullføres i 2015. Prisen inkluderer kollektivfelt i full bredde fra Rundingen, over Lundsbroa til Elvegata. Gang- og sykkelfeltet på sørsiden av broa fjernes.

— Vi er nødt til å gjøre noe med bussfremkommeligheten på Lundsbroa, som er en flaskehals. Det går på helsa løs for gående og syklende. Med Aquarama og den nye bebyggelsen på Tangen blir den nye broa en fin, direkte videreføring av strandpromenaden, uttaler ATP-prosjektleder Øystein Holvik til Fædrelandsvennen.

Den fremtidige sykkelekspressveien fra Vågsbygd til Sørlandsparken går via Oddernesbroa, som er en omvei med farlige krysspunkter. Derfor forsvarer ATP-administrasjonen en bro nummer to til rundt 50 millioner, som også blir bindeledd mellom UiA og sentrum.

- Kvantumsrabatt

ATP-utvalget tar ikke stilling til bro nummer to foreløpig. Den er planlagt finansiert etter 2016, men det settes av fem millioner til planlegging nå.

— Kanskje vi kan få kvantrumsrabatt, påpeker Holvik, som legger til at plassering og utforming av broene ikke er spikret.

Han avviser at storinvesteringen kun kommer Kristiansand til gode:

— Det nye kollektivfeltet over Lundsbroa vil motvirke bussforsinkelser fra Vennesla og Lillesand, andre tiltak får betydning for busser fra Søgne og Songdalen.

ATP-sjefen opplyser at ideen om å doble antall broer er unnfanget siste måneden, etter drodling mellom ham og teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune. To tredeler av sykkel- og gangtrafikken til og fra Kristiansand sentrum krysser i dag Otra over Lundsbroa og Oddernesbroa.

— Broer liker vi veldig godt, her får vi to broer for én, utbrøt Kristiansands-politiker Hans Otto Lund (H) under møtet.

Bransdal støtter Greibesland

Vennesla-ordfører Torhild Bransdal deler skepsisen til sin kollega i vest, og sier hun er glad for kritiske spørsmål.

— Grabber Kristiansand til seg av potten?

— Grunnen til at vi samarbeider er at vi får til mer sammen enn hver for oss. Dette handler ikke om å grabbe til seg, svarer Bransdal.

Av de 472 millionene ATP-prosjektet søker samferdselsdepartementet om, går hele 230 millioner til å styrke kollektivtilbudet og 160 millioner til å oppgradere bussmetroaksen.