BARCELONA: Foreløpig er det usikkert om importøren tar hjem standardutgaven med seks kollisjonsputer, eller velge å profilere den nye Fiaten på sikkerhet — og utruster den med hele åtte puter. I så fall vil den bli den grommeste i klassen, og ivareta baksetepassasjerenes sikkerhet på best mulig måte.ABS-bremser, elektronisk bremsekraftforsterker, antispinn og automatisk motorbremsregulering er standard. Dessuten kan du få elektronisk stabiliseringskontroll som ekstrautstyr.Stilo skal i første rekke konkurrere mot Peugeout 307, og importøren legger opp til å selge 600 Stilo'er neste år. Italieneren kommer med tre og fem dører. Tredørs-utgaven minner om en snerten coupe, mens femdørs-utgaven som er fem centimeter høyere og sju centimeter lengre, minner mer om en kompakt familibil. Dessuten er tredørs-utgaven litt frekkere eksteriørmessig, både i front og hekk.Råskinnet Abarth med 170 hk. kommer ikke til Norge. Skyhøyt avgiftsnivå setter en effektiv stopper for det!Setter du deg inn i Stilo gir det deg assosiasjonener til Alfa Romeo. Både materialvalget og hendler minner mye om Alfa 147. Det er lekkert og fornuftig plassert. Setene har mange og gode innstillingsmuligheter og gir god støtte i både rygg og bein.Det imponerende med flere og flere biler i denne størrelsen er utnyttelsen av plassen. Setter du deg inn i baksetet har du faktisk god plass, også i Stilo. Dessuten er takhøyden god for baksetepassasjerene. Baksetene leveres i to utgaver, en regulerbar og som er fast. Stilo'en blir langt mer fleksibel hvis den kommer til Norge med regulerbar løsning. Hodestøttene kan du felle ned i bakseteryggen, slik at de «forsvinner» hvis du skal slå ned bakseteryggen.Baksetet er også utstyrt med en åpning gjennom armlenet, sånn at du kan få med deg ski eller andre lange gjenstander. Da er det også en stor fordel at du kan slå passasjersetet helt ned.Kjøreegenskapene er det ikke noe å utsette på. Italienerne kan bygge bil for svingete og krappe veier, og Stilo har klare likhetstrekk til Alfa på veien. Den er forholdsvis stiv, men klarer seg likevel bra på hardt og ujevnt underlag.Det blir utvilsomt femdørs-utgaven med 1,6 liters-motor og 103 hestekrefter som blir mest solgt i Norge. Selv om det ikke er noen skikkelig friskus, er den helt okay til vanlig bruk. Først når du får opp litt turtall på maskinen føler du at du får utnyttet effekten ordentlig. Importøren regner i tillegg med at en 1,2 liters motor på 80 hk. og en dieselmotor på 1,9 liter med 115 hk. blir tatt hjem til Norge.Bagasjerommet er romslig, men den innvendige lasteterskelen er i høyeste laget. En stor fordel er det derimot at bakluka vippes så høyt opp at personer på 190 centimeter ikke har problemer med å gå under uten å smella panna i et skarpt hjørne.Bilen kommer ikke til Norge før i april, og hvilke spesifikasjoner som skal komme på de norske modellene vil ikke være klart før ut i desember en gang. Med 1,6 liter og fem dører vil prisen trolig havne på rundt 205.000-210.000 kroner. 1,2 literen vil sannsynligvis få en startpris på cirka 185.000 kroner.