LILLESAND: — Det er mange som opplever at endringene ikke har gitt resultater som ønsket, og ganske mange har ikke mening om akkurat det. De som synes å se forbedringer peker dels på Kommunetorget, men også på at rutiner og ansvarsfordeling er bedret. Det skriver konsulent Gunnar Stavrum i sin sluttrapport om omorganiseringen i Lillesand kommune.- Hva som eventuelt er blitt dårligere, favner et vidt spekter med få «favoritter», det er i alle fall vanskelig å se noe mønster. Det er mye generell negativ opplevelse og den knyttes dels til konkrete enkelthendelser, dels til at det er blitt mindre tid, mindre fleksibelt, mindre kontakt osv. Noen tydeligere knagger kan kanskje være at informasjonen ikke holder helt mål, at ansvarsfordelingen ikke har funnet sin mer varige form og at ledelsesfunksjonene ikke dekkes godt nok.Alvorlig varsel

— Alt i alt viser undersøkelsen at det er sprikende syn på det meste, og at positivt-negativt eller godt-dårlig synes å være ganske jevnt fordelt. Dette kan bety at litt for mange opplever at «mange sier at arbeidssituasjonen er vanskelig». Dette er et alvorlig varsel, med mindre - og da sett i forhold til alt det positive som også skinner gjennom - minusfaktorene får større relativ oppmerksomhet enn alt det som vitterlig er bra, mener Stavrum.Undersøkelsen som ligger til grunn for rapporten viser at det er blitt dårligere trivsel etter omleggingen, men samtidig trives de fleste ansatte med de oppgavene de har, selv om situasjonen er forandret for mange. En god del mener også at systemet er blitt mindre effektivt, og mange har sagt at arbeidet er blitt mer stressende.Blivende sted

De fleste ansatte ser på arbeidsplassen som et blivende sted, men det er også ganske mange som er negative til, eller er usikre på om omleggingen har gått i riktig retning. Det er faktisk også ganske mange som mener at dette kanskje er et blivende sted. Her har aldersgruppen 30-50 år en tydelig overvekt. De som svarer nei eller kanskje på spørsmålet om dette er et blivende sted etterlyser mer tid, arbeidsro, bedre arbeidsforhold og ryddigere ansvarsfordeling, tilbakemeldinger på det som gjøres, og mer spesifikt, at det etableres skjermet ekspedisjon for sosialklientene. Det er stor usikkerhet blant de ansatte om administrasjonen har fått bedre form, men det er samtidig en viss overvekt i retning av at servicen er blitt bedre.