LINDESNES: — Prisen for næringslivet på den type konsesjonssaker som behandles etter ervervsloven, er mellom 100 og 150 millioner kroner. Og ikke én eneste gang i de omkring 1200 sakene som er behandlet etter loven, har staten ved Næringsdepartementet satt foten ned. Da kan man spørre seg hva som er vitsen med hele loven, sier Ansgar Gabrielsen, den ferierende stortingsrepresentant for Høyre i Vest-Agder.- I tillegg til kostnaden for næringslivet, koster det en ikke ubetydelig mengde kroner i saksbehandling i byråkratiet. Totalt sett er dette mye bortkastet tid og penger. Hvorfor påfører vi det offentlige og næringslivet disse pengene? spør Gabrielsen.Kan kutte 90 prosent

Vest-Agder-representanten mener det må gjøres vesentlige endringer i ervervsloven for å få en lov som er mer i pakt med tiden. Han har en følelse av at departementet også ønsker en endring av loven.- Jeg antar at vi kan skrelle vekk 90 prosent av den mengden saker som i dag behandles etter ervervsloven. Det kan uten tvil skje en forenkling på samme måte som ble gjort i forbindelse med byggemeldinger. Jeg ser for meg et system med meldeplikt for store selskaper og større aksjeoppkjøp, sier Gabrielsen.«Gammelalbansk»

Oppkjøpet til Kjell Inge Røkke i Kværner sier Gabrielsen ikke er noen politisk sak. Det er fordi det ikke fins noen hjemmel i lovverket for å hindre et slikt oppkjøp. Røkke har kjøpt omkring 26 prosent. Først ved oppkjøp på en tredjedel av aksjene kan det bli en politisk sak.- Hvis det skulle bli aktuelt og man brukte ervervsloven mot Røkke, ville det stride så mot internasjonal rett at det ville være «gammelalbanske tilstander», sier Ansgar Gabrielsen. - Enten velger et land en styringsmodell etter gammel østeuropeisk mønster eller en fri markedsøkonomi. Og velger man det siste, må man akseptere at det kjøpes og selges aksjer, sier Gabrielsen.Norsk investor positivt

— For Kværner må det vel være bedre å være eid av en norsk investor innen olje- og gassektoren enn av Folketrygdfondet eller amerikanske pensjonsfond. Stortinget har uttrykt ønske om norske investorer, fordi det er betydelige statlige eierandeler i næringslivet. Vi må bare hindre at det dannes krysseierskap som virker konkurransehemmende, sier Gabrielsen.- Selvsagt er det naturlig for næringsministeren å holde seg oppdatert og skaffe seg informasjon om hva som skjer rundt oppkjøp i de største konsernene innen olje og gass i Norge. Men det er ikke noe de kan gjøre med oppkjøpet - ikke om de hadde ønsket det en gang, sier Gabrielsen.