— Jeg har full forståelse for at egdene ivrer for en rask utbygging og modernisering av E 18 gjennom landsdelen. Men for at dette skal gi uttelling i form av mer penger, må det skje en bred mobilisering nedenfra. Både næringsliv og folk flest må si klart i fra om at dagens tilstander vil man ikke akseptere, sier Oddvard Nilsen (H) som er leder for samferdselskomiteen på Stortinget.Han lover på være på egdenes parti nå kampen om veimilliardene kommer i gang utover høsten. Men han er redd for at Ap-regjeringen kommer til å foreslå kutt og reduksjoner i stedet for økte bevilgninger. Det til tross for at partiet sa noen annet i opposisjon. Han tror ikke det blir noen lystig høst for dem som ivrer for bedre veier.- Jeg er fullt klar over at Sørlandet har gjort mye for å få fortgang i veibyggingen gjennom landsdelen. Men jeg tror man må gjøre mer, og søke å få til en bred mobilisering, sier han, og minner om at intet parti lever i et vakuum.Agder er blant de områdene i landet som har størst vekst. Avstandene innenfor området er korte i geografisk forstand, men lange på grunn av et veisystem som er overbelastet og vanskelig fremkommelig. Dette igjen skaper høy ulykkesrisiko.- Det ingen tvil om at bedre E 18 gjennom Agder vil bety en enorm vitamininnsprøytning med stor betydning for vekst og utvikling i hele regionen, sier Oddvard Nilsen. Han minner om at landsdelen ligger helt i tet når det gjelder informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ITK) og byr på attraktive bolig- og fritidsmuligheter. Følgelig er det mange som gjerne vil bosette seg på Agder. Bedre samferdsel vil åpne for at regionen kan bli et felles bolig- og arbeidsmarked på en helt annen måte enn i dag.Oddvard Nilsen bruker Øresundbrua som eksempel på hva forbedret kommunikasjon kan bety. Både i Sverige og Danmark snakker man nå om at folk kan bo i Skåne og jobbe i København.- Det er heller ingen særlig tvil om at dette området kommer til å bli et trekkplaster for kreativitet og nyskaping i årene fremover, sier han, og tror at Agder bærer i seg noen av de samme mulighetene - med en ny og bedre E 18.Men visjonene mangler innenfor norsk samferdselspolitikk. Der finnes det lite som minner om vilje til å prioritere og sette inn penger som monner på de etapper der man vet at man får god samfunnsmessig avkastning av bevilgningene. E 18 Oslo-Kristiansand er en slik etappe, en samferdselsmessig blodåre av vital betydning.Lederen for samferdselskomiteen på Stortinget tror imidlertid ikke at regjeringens forslag til bevilgninger, hverken i statsbudsjettet for 2001 eller i Nasjonal transportplan for 2002-2011, kommer til å by på slike visjoner.- Det blir nok mer en frustrerende kamp om hver krone, sier han.