Kommentar: Finn Holmer-Hoven Det blir kulturen og muséenes år i landsdelen til neste år. I hvert fall om Victor D. Norman får tenkt seg så grundig om at også Agder Energi-pengene havner i Cultiva-stiftelsen i Kristiansand. For det er ikke hverdagskost at statlige bevilgninger til institusjoner i landsdelen fordobles. Det var den gledelige nyhet statsbudsjettet formidlet til Vest-Agder Fylkesmuseum, Aust-Agder Muséet og Agder Naturmuseum på Gimle i Kristiansand. Gledelig, men når utgangspunktet er beskjedent blir selv en fordobling for småpenger å regne. Allikevel et følbart løft for museums-kulturen. Og Lindesnes Fyr stilles i utsikt hele ni millioner kroner for å fullføre utbyggingen av 1000-års stedet samtidig som Fiskeridepartementet vil ha en utredning om Lindesnes Fyr som nasjonalt fyrmuseum. Det smaker av fugl, om ikke av fyr. Det gjør det ikke for Stiftelsen Arkivet, som nå hadde fortjent sin post på statsbudsjettet. Her har noen en alvorlig jobb å gjøre i Stortinget under budsjettbehandlingen.Og for å ta det siste lille gledesropet: Kristiansand kommune har fått del i en «storby»pott som gir kommunen 6-7 millioner kroner ekstra for å håndtere rusproblemer og psykiatri. Men ellers er det jevnt trist og grått. Status Quo på de fleste områder — for ikke å tale om fattig-kommune-Norge, som «Jerna» Solberg nå har tatt strupetaket på. Skal vi tro Agder-ordførerne fra de indre bygder gjenopplever vi nå barkebrød-tiden og statsminister Kjell Magne Bondevik får så hatten passer av sine egne partifeller i ordførerstolene på Agder. Her deler Agder-kommunene skjebne med resten av Norge og det spørs hvor lenge statsministeren har nerver til å stå i mot distriktsopprøret fra sine egne. Da hjelper det lite at regjeringen har opphevet øremerkingen av midler til fylkeskommunene, for hva skal de med frie midler når de ikke har noen vettuge formål igjen å fordele pengene til?Og veibudsjettet for Agderfylkene er like traurig som alle år. De nye veiprosjektene snegler seg frem. Her er det ikke snakk om samferdselsmessige kvantesprang som kunne ha gitt landsdelen en ny giv. Snarere tvert om. Den nye veitraséen over Brokelandsheia utsettes ett år (Sørlandet kan alltid vente) - og fordi Baneheitunnelen var teknisk komplisert straffes vi med en utsettelse på to år for ferdigstillelsen av E 18 på Bjørndalssletta i Kristiansand. Jeg kan ikke erindre at slike ting er blitt brukt som begrunnelse for å utsette veiprosjekter i Nord-Norge eller på Vestlandet.Glemte jeg at Riksvei 9 gjennom Setesdalen blir oppgradert til stamvei? Det kom visst inn i budsjettproposisjonen i siste øyeblikk - like etter at Victor D. Norman var på Rysstad og lovet Setesdals-stabburene i Oslo tilbakeført til dalen. Da trenger man en bred vei til transporten.