KRISTIANSAND: Politiet stanset den ene lastebilen fredag morgen, mens britiske arbeidere var i ferd med å lesse den opp med belegningsstein ved et sementstøperi ved Timenes. Lastebilen var påsatt skilter av papp.

— Vi stanset begge bilene idet de var i ferd med å kjøre avgårde. Den andre lastebilen stanset vi utenfor campingplassen på Hamresanden, sier operasjonsleder Vidar Neset til fvn.no.

Tidligere asfaltører

Etter det fvn.no erfarer, er bakmennene og sjefene for steinleggerne personer fra det samme miljøet som i årevis har lagt asfalt for privatpersoner over hele sør-Norge.

Virksomheten og tradisjonen med å jobbe seg fra by til by, stammer helt tilbake til hippie-tiden på slutten av 1960-tallet og begynnelsen av 70-tallet. Mange av "de reisende" eller "travellers" , som de heter i Storbritannia, bodde sammen i husvogner og provisoriske kollektiver, og måtte ta strøjobber på gårdsbruk for å sikre livets opphold.

Med årenes løp er det blitt stadig mindre flower power i miljøet, et strengt, mafialignende hierarki preger nå organisasjonen, og millionene renner inn. For en normalt stor gårdsplass med belegningsstein er det ikke uvanlig at de sitter igjen med en nettofortjeneste på 30.-40.000. Arbeiderne går for luselønn, på bare noen få hundrelapper om dagen.

Ofte leies folk fra land i Øst-Europa inn for å gjøre grovarbeidet, samt kjøre bilene fra by til by, noe som i lys av gårsdagens aksjon beviselig er svært risikofylt. Bilene er ofte ulovlig innført i Norge, og ikke sjelden er skiltene også stjålet eller tatt fra eiernes egne campingvogner.

Skiftet "yrke"

Asfaltørene opprettet mellom 1999 og 2003 en mengde enkeltmannsforetak, for å kunne vise frem et organisasjonsnummer til myndighetene. De kunne i tillegg som " næringsdrivende " dermed fritt rygge lastebilene inn hos NCC og andre asfaltverker for å hente det som ble svart gull for britene.

I 2002 ble tre personer pågrepet i Mandal for tyveri av campingvogner, satt i fengsel i Kristiansand og senere stilt for retten i Stavanger. I 2004 var de i gang igjen på Sørlandet, men så ble markedet stengt for asfaltørene.

— Nå har samtlige asfaltverk i området stengt portene for de useriøse britene, som dermed er blitt tvunget til å skifte yrke, sier Per Wikøren, avdelingssjef ved Kristiansand Regiontollsted til fvn.no.

Britene har øyensynlig ikke latt seg skremme, verken av varetektsfengsling, politikontroller eller skiltklipping.

- Ingen avgifter betalt

— Britene har kjørt bilene i land i Stavanger uten å ha fortollet dem for næringsvirksomhet, derfor tok vi skiltene deres under gårsdagens aksjon på Strai, sier Wikøren.

Nå er altså bilene tatt i forvaring av politiet, inntil britene skaffer de nødvendige papirene for å kunne drive lovlig i Norge.

Belegningsstein kan hvem som helst kjøpe, derfor trenger de ikke lenger å registrere seg i Brønnøysund-registeret.

Både politiet, fylkesskattekontoret og tollvesenet advarer folk mot å kjøpe tjenester av engelskmennene.

Rå metoder

— Salgsmetodene deres er ganske pågående og brutale, jeg måtte nærmest krangle dem vekk fra gårdsplassen min, sier en beboer fra Gimlekollen til fvn.no.

Han og naboene fikk tilbud om å steinlegge plassen sin for 40.000-50.000 kroner.

— Det er tydelig at prisene lar seg prute ned, men de skal alltid ha kontant oppgjør, forteller han.

Han sa først ja til å få steinlagt oppkjørselen sin, men ombestemte seg i siste liten da han forsto at det var snakk om svart arbeid. Han ønsker ikke å stå frem med fullt navn, av frykt for represalier fra steinleggerne.

— De har lagt stein over hele området her, og mye av det ligger nå så ujevnt at du nesten ikke får parkert bilen din uten skader. Dessuten har de brukt for lite sand, slik at det nå kun er luft mellom steinene, sier han.