— Dette er gambling med barnas sikkerhet, fastslår Åse Schmidt, medlem av utdanningskomiteen på Stortinget.

Så sent som for to uker siden fremmet Frp forslag om å innføre sikkerhetstiltak i skolebussen - som innebar både påbud om bilbelte og forbud mot ståplasser.

Alle de andre partiene stemte imot, og kunnskapsministeren skal ha argumentert med at «bare» 40 barn var utsatt for uhell med skolebussen i fjor.

EU utreder nå en sak om sikkerhet i buss, men Schmidt mener det ikke er tid å miste.

— Norge bør gå foran og si at sikkerheten ikke er god nok for våre barn. Det er uholdbart at ungene skal betale regningen, rent fysisk, utbryter hun.

Frp-politikeren fra Mandal viser til at flere fylker har innført sikkerhetstiltak, mens både Vest- og Aust-Agder har latt være.

Også Trygg Trafikk i Vest-Agder mener det er på høy tid:

— Jeg synes det er uforsvarlig og uforståelig. Vi er opptatt av å sikre skoleveien med gang-/sykkelveier og sikre kryss. Skolebussen er også en del av skoleveien, poengterer leder Liv Skare Falkum.

Hun kaller det et tankekors at myndighetene pålegger privatbilister å sikre barna etter alle kunstens regler, mens det offentlige selv tilbyr busstransport uten bilbelte, og med ståplasser.

— En buss har stort skadepotensial hvis det skjer en alvorlig ulykke, med mange passasjerer om bord, understreker Skare Falkum, som inderlig håper nye regler innføres før en mer alvorlig ulykke inntreffer.