Oslo: En kaldfront passerte over området nord i Rødehavet torsdag og natt til fredag, og meteorolog Inge Johannessen i Storm Weather Center tror dette kan være en av forklaringene på at passasjerferja «Al Salam 89» med nærmere 1.400 mennesker om bord gikk ned.

– Det er ikke uvanlig at vindstyrken i forbindelse med slike hissige kaldfrontpassasjer kan øke fra bris i det ene øyeblikket til full storm i neste øyeblikk, sier han

– Dette er en opplagt unormal værsituasjon i området og kan nok være en del av forklaringen, sier Johannessen til NTB. Han mener det ikke er tilfeldig at de to tingene skjedde samtidig.

Gode sjanser til å overleve

Johannessen tror sjansene til å overleve i sjøen er ganske gode. Vinden har nå løyet, og fredag ettermiddag blåste det kuling fra nordvest i området der båten gikk ned, men det var sol fra skyfri himmel og temperaturen i sjøen var på rundt 24 grader, opplyser Johannessen.

Slike kaldfrontpassasjer kan føre til at vinden øker brått og betydelig i løpet av meget kort tid. Det ble også registrert torden i området på tidspunktet ferja gikk ned, noe som tyder på at det har blåst kraftig.

Brottsjø

Slik kraftig vindøkning betyr også at sjøen «vokser» hurtig og kan produsere forbigående store bølger, som kan bli opp til flere meter høye, opplyser meteorologen. I området rundt Rødehavet er de ikke like vant til en slik værtype som vi er her nord.

Johannessen sier videre at ferjer av den typen som gikk ned blir ustabile hvis det lekker inn vann. Hvis det har vært store bølger, kan det være dette som er skjedd. (©NTB)