Dagsavisen har foretatt en ringerunde til dagligvarekjedene og fruktimportørene, og ingen har merket noen nedgang i salget av israelske produkter.

Heller ikke handlende som Dagsavisen har snakket med i butikkene er interessert i å boikotte Israel, selv om de har hørt om aksjonen.

Israels ambassadør Miryam Shomrat er fornøyd med opplysningen og synes den viser nordmenns gode dømmekraft.

Forbruksforsker Eivind Jacobsen ved SIFO sier at det ikke nødvendigvis betyr at folk ikke er enig med SV når det gjelder kritikken av Israel.

Han gir tre andre mulige grunner til at folk ikke følger boikottoppfordringen. Det kan enten være fordi folk ikke synes boikott er det rette virkemidlet, at de må lete godt i hyllene for å finne de israelske produktene, og at norske forbrukere ikke har tradisjon for boikott.

Han peker også på at størsteparten av den norske importen fra Israel består av komponenter i elektronikk og IT, ikke frukt og grønt. I disse dager er det nesten bare sharon-frukter og dadler i butikkene som har israelsk opprinnelse.

SV er ikke bekymret over tilbakemeldingen og sier at aksjonen ikke er kommet i gang ennå.