KVINESDAL: — Så snart samferdselsminister Liv Signe Navarsete har klippet snoren på Opofte klokken 12.00 onsdag 30. august, vil veitraseen bli åpnet for trafikk både på Handeland i øst og på Svindland i vest, sier informasjonskonsulent Signe Gunn Myre i Statens vegvesen region sør.

Se bildene av nye E 39 her.

Etter planen fjernes veisperringen like ved bomstasjonen på Handeland klokken 12.20, og på Svindland ved Feda i vest noen minutter senere.

På Opofte vil samferdselsministeren bli ønsket velkommen av regionveisjef Andreas Setsaa. Styreleder Espen Moe i Allfarveg vil også si noen ord på vegne av selskapet som fikk i kontrakten med å bygge og vedlikeholde veien i 25 år. På talerlisten står også veidirektør Olav Søfteland.

En delegasjon med 160 spesielt inviterte gjester vil i forkant av veiåpningen bli fraktet med busser fra Feda på den nye E 39 til markeringen på Opofte. Andre interessert er også velkomne til å overvære snorklippingen, men de må ta seg fram til Opofte via riksvei 465 eller fylkesvei 551. To år og tre måneder har VKR-gruppen brukt på å bygge den 17,5 kilometer lange stamveien, samt oppgradert deler av eksisterende vei mellom Lyngdal og Flekkefjord. Totalt har 600 forskjellige personer jobbet i kortere eller lengre perioder på veianlegget, og på det meste var det 350 mann i arbeid på en gang.

Veien som delvis er bompengefinansiert har kostet 1,2 milliarder kroner.

Den 570 meter lange hengebroen over Fedafjorden med sine to 100 meter høye brotårn, har vært den mest synlige delen av utbyggingen. Mye av veien er lagt gjennom nærmest uberørt natur, og drøye halvparten av strekningen går gjennom til sammen sju tunneler. Vatlandtunnelen er med sine 3200 meter lengst.