KRISTIANSAND — Jeg er ikke jernbanemann, men som biskop kan jeg si noe om etikken, sier biskop Skjevesland.Hans kollega lengst vest, Bjørgvin-biskop Ole D. Hagesæther, har allerede kastet seg inn i kampen for lyntog mellom Bergen og Oslo.Hagesæther mener kirken har en stor oppgave i å legge premisser for et grunnleggende etisk veivalg i samferdselspolitikken.Skjevesland er enig, og sier:- Partipolitikk skal ikke vi stelle med, men Kirken har en viktig stemme i miljøkampen - og dermed transportsektoren.SKAPERVERKET. - Som kirke kan vi si noe etikken som bør ligge til grunn for politikken. Selv vil jeg mer enn gjerne aksjonere for miljøvennlig jernbane, sier han.Skjevesland minner om det store paradokset i forhold til å ta vare på skaperverket for kommende generasjoner:- Vi i Norge kjenner godt klimautfordringene, men vi har en tendens til ikke å ta dem inn over oss. Vi fortsetter som før - og endrer ikke atferd, sier Skjevesland.Det er det rike nord som forurenser, men det er borgerne i fattige sør som først vil få ødelagt sine liv av klimaendringene.Skjevesland minner om at vi kan bruke vår rikdom til å skape en mer bærekraftig livsstil, hvis vi vil.Og da mener han tog er et godt og etisk riktig tiltak i utviklingen av fremtidens transportsystemer.FLAU SMAK. Selv har biskopen av og til en flau smak av dårlig samvittighet i munnen, når han haster i bilen ut til Kjevik for å ta fly.- Ja, jeg har det. Hadde jernbanen tatt under 2,5 timer til Oslo ville fly blitt utkonkurrert, sier Skjevesland, som allerede har aksjonert i Grenland for jernbanetunnel i Eidanger.Landsdelens fremste politiker i jernbanesaker, leder av Jenbaneforum Sør Oddvar Skaiaa, har stort håp om å få til en høyhastighets jernbane.Han sier det er flere analyser av lyntog på gang, og han håper at det om relativt få år er mulig å kjøre i over 250 km/t på visse strekninger inn til Oslo. Full utbygging tror han ligger nokså langt fram i tid.Tekst: Odd I.R. Ulebergodd.inge.uleberg@fvn.no - 38 11 36 48